Film: Jeg er en fucking loser

• Film: Jeg er en fucking loser
    Can Demirtas spiller hovedrollen i "En hustlers dagbog". Foto: Filmbazar.
  • Film: Jeg er en fucking loser

Energisk og sjov, men svær at sluge. Kroatiske Ivica Zubaks svenske krimikomedie sitrer af nærvær, humor og sympati for sin centrale figur.

Den småkriminelle Metin er vokset op i Stockholms nådesløse forstad. Et råt nabolag med fup, småkup og allehånde svindelnumre. I et lyrisk flashback ser vi, hvordan den træplantende fader fortæller, at for at en mand kan dø i fred, skal han have opfostret en søn, skrevet en bog og plantet et træ. Faderens idiotiske lektioner bliver tommelfingerregler for den voksne Metin, der gemmer på et skjult forfattertalent.

Oplevelserne som kriminel fældes ned i dagbogen, men da han en dag mister den under optagelsesprøven på en teaterskole, er han for alvor på spanden. Finderen af bogen har nemlig forbindelser til et bogforlag, der ser Metins skriblerier som noget aldeles forfriskende. Nu skal de bare have Metin til at skrive under på en kontrakt. Men hvordan stiller det den unge vaneforbryder i forhold til det kriminelle miljø, han kommer fra?

Ivica Zubak kan noget med at fortælle om unge med problemer og uden mål i livet. I komediedramaet "En hustlers dagbog" introduceres vi til Metin: "En fucking loser", som han med skarp, bitter selverkendelse kalder sig selv, mens han med hættetrøjen oppe navigerer de almennyttige boligblokkes triste beton som en årvågen panter, evigt på jagt efter nyt bytte og hurtige penge. Så vidt så godt.

Med autenticitet, nærhed og spændstig, nervøs energi vinder "En hustlers dagbog"s form vores fulde opmærksomhed i samtlige af filmens lidt for mange minutter, mens Can Demirtas i rollen som Metin vinder vores hjerter med ægthed og en helt uhørt naturlighed. Desværre afhænger meget af filmens delikate balancegang af, om vi er i stand til at se igennem fingre med filmens grundlæggende akilleshæl, nemlig forfatter ved et tilfælde-præmissen, der mest af alt ligner et fortænkt fortællegreb, som skal få gang i sagerne, og selv om undertegnede normalt ikke har de fjerneste problemer med at overgive sig til et værks fiktion, så købte jeg ganske enkelt aldrig filmens grundlæggende idé.

Måske fordi Zubak klodset insisterer på, at dagbogen skal være mere end et setup for at fortælle om Metin og hans kamp for at finde et fodfæste i tilværelsen. Den famøse dagbog, Metin har mistet ved skuespillerskolens prøve, bliver en stor del af filmens plotmæssige omdrejningspunkt og drivkraft, og det er, for at sige det rent ud, simpelthen for spinkelt et grundlag for at holde en "En hustlers dagbog" kørende i over halvanden time.

"En hustlers dagbog"

Drama, svensk, 97 minutter, afventer censur