Film: Erindringernes svigefulde natur

• Film: Erindringernes svigefulde natur
    Dramaet "Du forsvinder" er baseret på Christian Jungersens bestsellerroman af samme navn. Foto: Nordisk Film.
  • Film: Erindringernes svigefulde natur

Afsættet er småfilosofisk, intimt og yderst velspillet. Desværre siver Peter Schønau Fogs parforholdsdrama langsomt og unødvendigt ind i spændingsfilmens arena.

Film: Skænderier, stress, den ulidelige hverdagstrummerum, utroskab og ægteskabelig utilstrækkelighed. Peter Schønau Fogs stemningsfulde værk om parret Frederik og Mia rummer alle de elementer, vi kender fra det gode, gennemprøvede danske parforholdsdrama. Den genre, der har skabt nogle af de største danske filmsucceser og til stadighed har en særlig status hos både de danske filmskabere og publikum, som elsker noget, de kan spejle sig i. Bare en lille smule.

Og så er der selvfølgelig lige den detalje, der grundlæggende gør Schønaus film lidt anderledes end alle de andre. Hovedpersonens hjernelidelse, og hvordan familien og omgivelserne tackler sygdommen.

Forlægget er Christian Jungersens utraditionelle skæbneroman om en privatskoleleder, der ændrer natur under en ferierejse til Mallorca. Det viser sig, at Frederik har en hjernesvulst, der presser hans hjerne og gør ham utilregnelig og impulsiv. Mere drevet af impulser og drifter end han ellers ville have været. "Sygdommen har givet far en teenagehjerne", fortæller den bedrøvede 15-årige søn, Niklas, da han forsøger at få faderens triste skæbne til at give mening. Og måske er han ikke helt forkert på den.

Desværre har fars teenagehjerne også forrådt ham. Drevet af impulser har han investeret flere millioner af skolens penge i aktiemarkedet uden samtykke fra skolebestyrelsen. Og spørgsmålet er så, om Frederik overhovedet kan stilles til ansvar for de uheldige investeringer, han har gjort i de tre år, han har været under indflydelse af hjernesvulsten?

Schønau Fog har med "Du forsvinder", hans første film siden den prisvindende "Kunsten at græde i kor", vellykket løftet kernen i Jungersens bog over til filmformatet. I brudstykker bygges fortællingen op som en række frem- og tilbageblik, hvor vi lander i forskellige kriser, konfrontationer og vendepunkter i Mia og Frederiks liv. Samtidig følges op med nuancer omkring Mias tvivl, hendes mands natur og familiens kamp for at forstå den skadede hjerne. Er hans vilje overhovedet hans egen? Og kan man lægge ansvaret for mandens beslutninger over på hjernesvulsten? Er vi i virkeligheden bare ofrer for biologiens uigennemskuelige skæbnespil?

- Den hollandske filosof Spinoza mente, at den eneste forskel, der i virkeligheden er mellem et menneske og en sten, der triller ned ad en bakke, er, at kun mennesket tror, det har kontrol over sin egen skæbne.

Sådan fortæller Mia i en fortvivlet voiceover, der forsøger at kortlægge sansernes, identiteten og erindringernes svigefulde natur midt i tragedien. Dyrholms fortællerstemme væves elegant sammen med Laust Trier-Mørks atmosfæremættede og alligevel uprætentiøse fotografering samt et blidt, fortryllende score af Mikkel Maltha. Det er her, vi finder det meste af værkets drivkraft.

Dragende og øm kerne

På papiret lyder det måske en anelse fortænkt og kiosklitteraturagtigt, men takket være filmskabernes vision og Trine Dyrholms og Nikolaj Lie Kaas' solide figurer foran kameraet skubbes historien fremad af levende billeder og en følsom, dragende og øm kerne, der gør værket til mere end en problemfilm og parforholdskrisefilm af den traditionelle danske slags.

Med sin indlevende, sørgmodige og let fortvivlede tone har "Du forsvinder" et godt tag i publikum, men desværre vil den også mere end det. I sidste akt siver den unødvendigt over i den bløde thrillers fokus på ydre spænding og fjerner opmærksomheden fra de mennesker og de følelser, der gør filmen til noget særligt.

Spørgsmålet er nu, om retten vil dømme Frederik skyldig i underslæb. Skal Mia støtte ham og tro på, at hendes mand ikke var sig selv under forbrydelsen? Og hvad med Mia selv? Kan hun overhovedet stole på sin egen dømmekraft? Er hendes spirende affære med den karismatiske forsvarsadvokat Bernard blot et resultat af biologiens uransagelige veje?

Schønau Fogs "Du forsvinder" står stærkt, hvad angår filmiske virkemidler og karakterer, man føler for og med, på trods af, eller netop på grund af, deres fejlbehæftede, sammensatte natur. Det er illusionerne, erindringerne og følelsernes indflydelse på identiteten, der skaber en film og en verden, man drages mod og ønsker at engagere sig i, men det er i sidste ende skyldsspørgsmålets triviale drivkraft, der dæmper værkets følsomme og elegante momentum.

"Du forsvinder"

Drama, dansk, 117 minutter, tilladt over 15 år