Log ind

Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads

  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    1 / 20
    Værker fra Vilhelm Lundstrøms sidste periode er smukt belyst bagest i udstillingen. Foto: Nils Mogensen Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    2 / 20
    Gæster i udstilllingen må gerne sidde i de Finn Juhl-designede møbler, som han lavede og præsenterede sammen med Lundstrøms-malerier. Foto: Nils Mogensen Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    3 / 20
    Flere steder har Brandts haft held med at vise originale Vilhelm Lundstrøm-malerier i den kontekst, møbeldesigner Finn Juhl præsenterede dem i sammen med sine egne møbler. Foto: Nils Mogensen Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    4 / 20
    Nøgne damer er uomgåelige blandt Vilhelm Lundstrøms yndlingsmotiver. Han malede dem imidlertid ikke særligt flatterende. Foto: Nils Mogensen Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    5 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    6 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    7 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    8 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    9 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    10 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    11 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    12 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    13 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    14 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    15 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    16 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    17 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    18 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    19 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg
  • Fem stjerner: Brandts sætter designikon på plads
    20 / 20
    Lundstrøm-udstilling på Brandts Klædefabrik i Odense. Foto: Nils Svalebøg

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

Med udstillingen om Vilhelm Lundstrøm og den gode smag formår Brandts i Odense at lave en smuk og stringent udstilling, som på en lækker måde sætter nutidens boligindretning ind i en historisk ramme.

Ikke uden grund vil det i de kommende måneder være helt hjemligt at træde inden for hos Brandts i Odense. Udstillingens kunstværker er suppleret med møbelklassikere som lampen PH5 og sofaen Poet designet af Finn Juhl, og selv om de ikke nødvendigvis står hjemme hos os selv, kender vi dem udmærket fra bolig- og dameblade. De er designet for mere end 75 år siden, men holder tydeligvis endnu, hvis man vil bo stilrent og moderne.

Lundstrøm på Brandts

68 af Vilhelm Lundstrøms værker er med på udstillingen - herunder ni tegninger.Derudover er ni Finn Juhl-møbler med og seks af hans akvarel-arkitekttegninger, seks PH-artifakter plus møbler af Kaare Klint og Michael Thonet samt en lampe af Vilhelm Lauritzen.

Kataloget, som er udgivet sammen med udstillingen, koster 248 kroner.

Kilde: Brandts.

At designet lige så længe har gået hånd i hånd med kunsten på væggene, er anderledes overraskende.

Fra furore til god smag

At Vilhelm Lundstrøm skulle få indflydelse på de designikoner, der voksede ud af mellemkrigsårene, lå ikke fra begyndelsen i kortene. Det ser man på udstillingen, der er bygget nogenlunde kronologisk op - fra hans første papkassebilleder, som med deres manglende guldrammer og brud med den gængse kunstopfattelse vakte stor furore allerede før 1920, til han ret hurtigt fandt sin enkle form og blå farver i maleriet. Det er her, han bliver så genkendelig.

Om Lundstrøm sagde man, at han malede en kande, som han malede en kvinde, og måske er det derfor, at uanset om det er det ene eller det andet, synes man, at man har set det hele før.

Af samme grund er det også imponerede så mange værker, Brandts har fundet frem til udstillingen. Mængden imponerer, og de bekræfter i den grad, at Lundstrøm hang fast i de samme motiver. Også da han til sidst i karrieren brugte flere farver og lod de stramme figurer blive mere løse i kanten.

Livsbanen cementeret

At lave en udstilling, der er tro mod Vilhelm Lundstrøm og hans samtids idéer om det enkle og funktionelle, kræver stil, og det har Brandts. De højloftede gamle industrielle rammer er blevet klædt i kunstnerens farver, og i rummet forbeholdt hans eneste offentlige værk - mosaikkerne i Frederiksberg Svømmehal - er rumligheden så sikker, at det er lige før, der lugter af klor.

Den nutidige ramme fuldendes af, at fire nulevende kunstnere giver deres bud på, hvordan Lundstrøm til stadighed inspirerer dem, og at den ene af dem oveni hatten har tegnet et særligt Lundstrøm-stel til udstillingen.

Med det viser Brandts ikke alene viljen til at rumme alle facetter af en moderne udstiling men også at have ramt direkte ned i en tendens, der er akkurat lige så spillevende som i 1925, da Lundstrøm forærede Poul Henningsen et maleri og cementerede sin livsbane.

Skulle nogen være i tvivl om Lundstrøms popularitet, kan de gøre som jeg på vej hjem fra udstillingen og tjekke ugeblade i den første, den bedste kiosk. På forsiden af et boligtillæg med en stue i bedste 2017-stil hænger en reproduktion af Vilhelm Lundstrøm. Han holder hele vejen.

Vilhelm Lundstrøm og den gode smag kan ses på Brandts frem til 27. august 2017. Herefter rykker udstillingen til Kunsten i Aalborg, hvor den kan ses fra 15. september til 25. februar 2018.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere