Log ind

Envejsspejlet

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Foruroligende kammerspil på Teater Momentum afspejler alle menneskelige relationer
Teater

Af Iben Friis Jensen Foto: Teater Momentum

Tågekørslen over Fyn har givet strækmærker i nerverne, så sanserne er helt beredt til at levere teaterblod, angstsved, indespærrende kulisser og morderiske rekvisitter til mareridts-spillet »Dage Under«, som i aftes havde premiere på Teater Momentum.

Scenen er spejlblank, sort og skrå. Så skrå, at vi godt ved, at teatervirkeligheden måske i virkeligheden er mere virkelig end teater og blot spejler sig sort og grum.

For spillet mellem de fire personer på scenen illustrerer ikke bare magtforholdet i de helt nære menneskelige relationer - mellem ægtefæller, mellem forældre og børn, mellem venner eller elskende - men er også symbolet på, hvordan samfundet behandler sine mere udsatte grupper, eller hvordan vi som stat agerer overfor 3. verdens-lande.

Målet helliger midlet

Ejer ( Mikkel Løvenholt Reenberg) ejer foruden sit hus og sine principper også retten til at vide bedre. Hvad han udsætter sine ofre for - indfangning, indespærring, vold og tortur - gør han af ren næstekærlighed, påstår han.

Han ved nemlig bedst, hvordan de skal komme videre med deres liv - uanset om de hidtil har stået udenfor samfundet som den usikre Kvinde (Gry Guldager Jensen) og narkoman-Pige (Mia Lerdam) eller om de ved en fejl er endt i Ejers bunker som Dreng (Jakob Bjerregaard Engmann), fordi Dreng tilsyneladende har haft normale familierelationer, og ovenikøbet bliver meldt savnet af sin familie.

Men rent fysisk foregår der næsten intet mellem disse fire, og det omtalte envejs-spejl bliver et ikon for, hvad man ønsker at vise, og hvad man håber at se.

Her bliver historien fortalt - ikke gennemspillet. Endda fortalt distanceret, men så overbevisende, at publikums fantasi bliver medaktør og leveringsdygtig i alle billeder og detaljer.

Langsomt strammes garnet, og relationerne bliver mere og mere tætte - på den ubehageligste facon, så der til sidst ikke er nogen løsning på den fælde, de har bragt hinanden i, da alle er såvel ofre som krænkere.

Den norske dramatiker Arne Lygre har skabt et stykke, der spidder os selv og vor samtid så præcist som nålen, der

placerer sommerfuglen efter type og findested.

Her bliver ganske vist ingen fundet eller set som dem, de er. For de ved det måske ikke engang selv.

Som Kvinde siger:« Ingen orkede det, som var mig«. Nu er hun en anden - men sig selv - næppe? Hun er blevet genskabt i Ejers forestilling om sin kvinde, men overlever ikke sin metamorfose.

Med fire unge, men meget overbevisende skuespillere på scenen og i Kamilla Bach Mortensens stramme instruktion er »Dage Under« et beklemmende kammerspil, der kunstnerisk har fuld loftshøjde, men som bevidsthedsmæssigt bevæger sig i kælderen.

Teater Momentum, Teaterhuset, Odense

tor-fre kl. 20, lør kl. 20

Billet: 150 kronertor-fre-lør
      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere