Den nemme udvej: Anmeldelse af Keld Conradsens "Centrifugen"

"Centrifugen" kredser om temaer som social arv og hierakier uden for alvor at nå ind til kernen.

Hvordan bryder man ud af de lænker, som tilfældet har smedet? Når man bliver født som pige ind i en pakistansk familie, som er meget bundet af traditioner, eller når ens mor bruger mere tid sammen med drukvennerne ude i kolonihusene end med sit eneste barn, er det så muligt at sprænge det sociale mønster? At undslippe den sociale og kulturelle arv?

Det synes at være det spørgsmål, Keld Conradsen stiller sig selv i sin seneste roman, "Centrifugen"; desværre skuffer det svar, han får skrevet sig frem til.

Zaina og Danny er flygtet til København fra slummen i Aarhus V, hvor de er vokset op tæt på hinanden, men i to vidt forskellige verdener, Gellerup og Bispehaven. De kender derfor ikke hinanden, da de mødes hjemme hos den elegante og karismatiske Elisabeth Linde, som via en annonce i avisen har inviteret en gruppe mennesker til at deltage i "Den sanselige klub".

Udover Elisabeth kender ingen af medlemmerne noget til de andres baggrund. Elisabeth laver en regel, som forbyder gruppen at undersøge de andre medlemmer via internettet. På den måde er alle mere lige, mener hun. Et hierarki begynder dog hurtigt at tegne sig i gruppen. Og snart får Zaina og den hyper opmærksomme Danny fornemmelsen af, at Elisabeth har andre motiver med klubben end blot at dyrke sanseligheden.

Lette løsninger

Forfatteren skifter mellem forskellige synsvinkler i de enkelte afsnit. Man følger Dannys opvækst med en alkoholiseret mor og Zainas dobbeltliv inde og ude af traditionernes spændetrøje. Man får også indblik i Elisabeths fortid: Barndommen i Odense som datter af en kendt skuespiller; hendes forbrug af mænd i verdens metropoler, som hun bruger til at skrive en best seller-roman under pseudonymet June Katzman; livet som økonomisk uafhængig forfatter og enlig mor i New York; flugten tilbage til Danmark, fordi hun ønsker at bevare sin anonymitet.

Disse tilbageblik er romanens stærkeste afsnit og tegner fine billeder af de tre hovedfigurer. Til gengæld er nutidsfortællingen om "Den Sanselige Klub" diffus, og plottet ender ud i en meta-sump af tilfældigheder og lette løsninger.

Keld Conradsen: "Centrifugen", 388 sider, 299 kr., Modtryk

• Seymore_Martin_(2015)_07

Jeg er journalist på Fynske Mediers aktualitetsredaktion med ansvar for kulturstoffet. Derudover er jeg madanmelder på tillægget 'Kultur set fra Fyn', hvor jeg også leverer bog- og cd-anmeldelser. Jeg er menig medlem af Odense Fødevarefællesskab og er frivillig ved Odense International Film Festival.