Cd: Som softice uden krymmel

• Cd: Som softice uden krymmel
  • Cd: Som softice uden krymmel

Glem alt om ham Norman Bates fra "Psycho", selvom han kort gør sin entré i en af sangene på dette debutalbum, deraf titlen. Uhygge er der ikke meget af, men til gengæld voldsomt meget af det stik modsatte. Det er lækkert, for lækkert, det glider lige ned, som softice uden krymmel, og musikken minder utroligt meget om noget, man har hørt før, men så selvfølgelig heller ikke helt.

Det oser og emmer af 1970'erne, af fløjlsblød Paul McCartney- og Gilbert O'Sullivan-sing-along, tilsat en god portion Steely Dan-sound samt periodens hyppige tendens til at sovse det hele ind i fed symfoniorkesterlyd. Martin Brygmann byder på ren retro, og det er der egentlig ikke noget i vejen med, men der mangler ligesom noget. Der mangler bid, der mangler vid, der mangler mening med det hele.

Det myldrer med musikere omkring Brygmanns let genkendelige vokal, 24 fremragende musikere, heraf hele syv guitarister ifølge credit-listen samt Danmarks Underholdningsorkester, i gennemarbejdede og fyldige arrangementer. Et prægtigt teksthæfte hører til cd'en eller vinylen - i lige så glittet papir, som sangene lyder. Teksterne handler blandt andet om kærlighed, længsel og op- og nedture, men virker underligt distante, uvedkommende. Tilbage er superproft musikerhåndværk, refræner, der midlertidigt fryder, men for de flestes vedkommende lige så hurtigt glemmes, og så en underlig tom fornemmelse. Ærgerligt, for Martin Brygmann kan meget mere.  Vi glæder os.

Cd: Martin Brygmann: "Bates Delight"

ArtPeople