Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Anmeldeslse: Butterfly befriet for sentimentalitet

Anmeldeslse:
Butterfly befriet
for sentimentalitet

Annonce:

Bedemanden Peter Klemmensen

Hos os er de efterladte i centrum!

Butterfly (Hye Won Nam) er så forhippet på sit nye liv, at hun udsmykker sit hjem med en kopi af et amerikansk velhaverhus. Bag hende Morten Frank Lassen som Sharpless.
Foto: Kåre Viemose

Artiklen er hentet i arkivet

Opera, "Madama Butterfly"

I Den Jyske Operas regi bliver Puccinis populære opera uventet nøgtern og usædvanlig helstøbt

Lige inden Butterflys store entré lister en sortklædt forestillingsleder tværs over scenen. Vifter tøvende med armene for at få dirigenten til at slå orkestret af og hvisker: "Undskyld, der bliver en kort pause. Den kvindelige hovedkraft sidder fast i en elevator".

Den lille, uforudsete afbrydelse får efterfølgende sangere og orkester til at yde 15 procent ekstra, som det altid sker, når adrenalinen får et uventet boost.

Og da Den Jyske Operas opsætning af "Madama Butterfly" i forvejen er usædvanlig helstøbt, bliver det en sjældent fortættet opførelse, torsdagens publikum overværer.

Instruktøren Stephen Barlow arbejder i sort-hvide formater, så den Pinkerton, vi først møder, er gennemført usympatisk. En brovten repræsentant fra Guds eget land, der som officer ser sig i sin gode ret til at have en pige i hver en havn - og har det.

Pinkertons nye legetøj, geishaen Butterfly, er - da hun først er sluppet fri af elevatoren - stærkt forhippet på at tage et nyt fædreland og en ny religion til sig. For Butterfly er alt amerikansk godt - og en vej væk fra fattigdommen.

Servilt-slesk skikkelse

Tjenestepigen Suzuki og konsul Sharpless - velsunget og velspillet af Lucia Cervoni og Morten Frank Larsen - er de nøgterne hjælpere, der forgæves forsøger at advare Butterfly om Pinkertons svigt. Ægteskabsmægleren Goro - i Christian Damsgaards øretæveindbydende servilt-sleske skikkelse - repræsenterer det japanske dobbeltspil: foregiv underdanighed og grin hele vejen hen til banken.

Skiftet i persontegningen kommer, da Pinkerton på bryllupsnatten opdager, med hvilken blufærdighed og ydmyghed Butterfly kommer ham i møde. Den ømhed tenoren Magnus Vigilius udstråler i stemme og bevægelse er dybt rørende.

Butterfly er med rette blevet kaldt koreaneren Hye Won Nams signatur-parti. Hendes sødefulde sopran, udsøgt feminine bevægelser og dramatiske udvikling fra naiv lillepige til afklaret hunløve, der ofrer sig selv for sit barns lykke, er hjertegribende.

Jeg falder også pladask for instruktørens kneb med at lade Butterfly og Pinkertons treårige søn symbolisere ved en rød bold, der triller legesygt ind over scenen. Så ved vi, at drengen er en lille spilopmager, der sidder inde i soveværelset og keder sig. For mig virker det derfor overflødigt, når der i Butterflys dødscene træder en dreng af kød og blod ind på scenen.

Til gengæld er det hjerteskærende effektfuldt at lade Pinkerton komme tids nok til at se Butterfly begå harakiri.

Når den Jyske Opera med "Madama Butterfly" for alvor gør sig fortjent til at spise kirsebær med de store, skyldes det ikke mindst dirigenten Christian Kluxen. Han får et yderst velspillende Odense Symfoniorkester til at fortolke Puccinis tårefremkaldende musik uden overdrevent store armbevægelser. De stærke følelser og eksistentielle dilemmaer står endnu stærkere, når de ikke bliver sovset ind i sentimentalitet.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70