Log ind

Topmøde på Dexter

  • Topmøde på Dexter
    Mike Stern spiller i aften, fredag 18. marts, på Tobaksgaarden i Assens. Torsdag var han landet få timer inden koncerten på Dexter i Odense. Samspillet med Chris Minh Doky var fremragende, og de to blev bakket tæt op af trommeslager Jonas Johansen. Arkivfoto: Scanpix
  • Topmøde på Dexter
    Mike Stern spiller i aften, fredag 18. marts, på Tobaksgaarden i Assens. Torsdag var han landet få timer inden koncerten på Dexter i Odense. Samspillet med Chris Minh Doky var fremragende, og de to blev bakket tæt op af trommeslager Jonas Johansen. Arkivfoto: Scanpix

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Mike Stern og Chris Minh Doky trak på deres 20 år lange samarbejde i en humoristisk koncert med tjekket trommeslager

koncert

Mike stern Trio feat. Chris Minh Doky

Dexter, torsdag aften

Man kunne ikke høre, at Mike Stern var landet i Københavns Lufthavn fredag eftermiddag få timer inden koncerten på Dexter. 20 års samspil med bassisten Chris Minh Doky gav en tæt, mættet og humoristisk koncert på spillestedet, som er et par gange større end guitaristens faste base, 55 Bar i Christopher Street, hjemme i NYC.

- Give me a couple of hours, drævede Mike Stern, da han stemte sin guitar og derefter testede publikums reaktion med et par takter røvballe-country.

- Det nummer laver jeg altid, grinede han.

Trommeslageren Jonas Johansen havde senest spillet med Stern for halvandet år siden og havde fået optagelser fra Minh Doky på forhånd, så hans præstation over to effektive timer var den mest krævende. Alle blev præsenteret som solister i første nummer, "Alone Together", fulgt op af "Avenue B", og herefter gav trioen los i jampræget og alligevel finmasket samspil, hvor Mike Sterns både glasagtige og uldne lyd fra sættet af Boss-pedaler og Fender-forstærkere vekslede mellem åbne akkorder, melodiske forløb og hidsige bebopridt, som enkelte gange virkede overgearede, akkurat som jeg et par gange spekulerede på, om Minh Doky og Stern havde gang i hvert sit nummer.

Men trioen excellerede i poetisk vuggevise-jazz over funky groove til power, som manede Cream frem i tankerne med flot dynamik i niveauerne, så man gled i zen i to meget varierede sæt, uanset at numre gled over i hinanden.

Alle fik god plads. Chris Minh Doky vekslede mellem sin opretstående Yamaha i følsomt, tæt akkompagnement og den elektriske til det groovy. Akkompagnement er egentlig et forkert ord, for hans basspil var i lange perioder en tvilling til Sterns varierede spil - stærkt improviseret, stærkt underholdende - og tæt inde under makkerens spil med en timing, som kastede isninger af fryd ned over lænden. I andet sæt brugte Mike Stern sin stemme smukt som ordløst instrument, en slags wah-wah pedal, over melodiske forløb.

Chris Minh Doky havde næsten parkeret bassen, da Mike Stern satte i med Jimi Hendrix' "Red House" og dermed sjovt nok vende tilbage til tiden før Berklee College. Blues og måske især Hendrix kan blive fersk i hænderne på selv den mest fremragende jazzmusiker som Mike Stern for eksempel. Men sjovt havde han det, den storgrinende guitarist, inden han sluttede af med fan-kram og autografer ved døren til Vindegade.

Af Morten Vilsbæk

mvi@fyens.dk

  • Michael Bager

    Af:

    Journalist på kulturredaktionen i Odense med nyheder som stofområde. Madredaktør med ansvar for restaurantanmeldelser. Skriver om vin og drikkevarer til magasinet Livstil. Formand for foreningen Danske Madanmeldere, som står bag Årets Ret. Født 1967.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere