fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk

• Del artiklen:
Anmeldelse: Dúné tilhører toppen af poppen

Anmeldelse:
Dúné tilhører
toppen af
poppen

Annonce:

Adventure Holidays Australien 2017 – rundrejse med dansk rejseleder

Den 27-årige forsanger Mattias Kolstrup optræder med en rutine som en langt ældre musiker. Han er det konstante omdrejningspunkt i Dúné, som mildest talt ejede Postens scene fredag aften.

Artiklen er hentet i arkivet

Koncert, Duné

Selv om det midtjyske band Dúné har eksisteret i 15 år, er medlemmerne stadig unge, virile føl på 27-28 år.

Jeg vågnede fredag morgen klokken 6.15, da min treårige datter brækkede sig ud over mit jetlag-ømme ansigt. Og var overbevist om, at det ville blive en urimeligt rådden februar-dag. 16 timer senere har jeg glemt alt om dagens begyndelse, da jeg hopper ekstatisk i takt sammen med de 899 andre tilskuere på et komplet udsolgt Posten, hvor dagens værter, Dúné, trakterer med et pletfrit, professionelt show og sprudlende, nye sange.

Forrige gang, jeg oplevede Dúné på en scene, var der syv mand i bandet. Dengang mindede det om et talentfuldt gymnasieband, som ikke helt havde fundet ud af, hvilket ben det skulle stå på.

Fredag aften står Dúné vol. 2.0 på scenen, og der er tale om en radikal transformation af flere grunde. Den mest tydelige er, at bandets grundstamme er barberet ned til tre mand med forsanger Mattias Kolstrup, bassisten Piotrek Wasilewski og keyboardspilleren Ole Bjørn Sørensen. De udgør nu trianglen, der skriver og indspiller sangene, mens de live får kompetent hjælp af trommeslageren Morten Hellborn og odenseanske Mikkel Balle Poulsen på guitar.

Naturstridig performer

Spleen Uniteds succesfulde favntag med elektronisk rock er ikke gået ubemærket hen over hovederne på Dúné-medlemmerne, hvis udtryk de seneste år i langt højere grad er formet af elektroniske elementer end tidligere. Seneste udspil, "Wild Hearts" fra 2013, ulmer også af en dyster Muse-em, der balancerer på kanten mellem inspiration og kopi. Men retfærdigvis holder sig på den "rigtige" side, fordi Dúné med succes tilstræber at skabe sit eget unikke udtryk.

På album kan det være svært at fange essensen, mens det til en koncert er tydeligt, hvor dynamiske og kraftfulde sangene er blevet. Som om de er modnet i takt med medlemmerne overgang fra knejter til mænd.

At opleve frontfigur Mattias Kolstrup i fri dressur er en udsøgt fornøjelse. Første gang jeg så ham på en scene, var han en usikker, famlende teenager. På Posten smelter han på det nærmeste sammen med scenen og publikum. Han synger og bevæger sig med en lethed og elegance, der virker naturstridigt for en blot 27-årig performer. Men 15 års erfaring fornægter sig ikke.

Modnet forsanger

Dúné lægger besnærende ud med den hektiske "Antidote" med en herlig reference til en af mine yndlingsserier "Better Call Saul". Lyden er pompøs og nærmest stadionagtig, men Mattias Kolstrups vokal står knivskarpt, så det tydeligt høres, at han er vokset betragteligt som sanger. Han mestrer stadig de helt fine, falsetlyse nuancer, men har også fået lidt mere mandlig bund i sin stemme, hvilket giver ham større vokal spændvidde.

"80 Years" blev udgivet i 2007 på debutalbummet "We Are In There You Are Out Here". Med tanke på det messende omkvæd "Oh, would you die in 80 years with me?" er det nærmest skræmmende, at sangen er skrevet af 19- og 20-årige opkomlinge. Den leveres med en nerve og energi, der får publikum til at hoppe, som jeg ikke har oplevet, siden hiphopperne i La Coka Nostra spillede House of Pain-klassikeren "Jump Around".

Nyt liv i klassiker

Bandets medvirken i tv-programmet "Toppen af poppen" har været en succes af flere grunde. For det første spores det tydeligt, at der er langt flere modne tilskuere end sidst. Og markant flere i det hele taget. For det andet er gruppens fortolkning af Sebastians "80'ernes boheme" mesterlig. Kolstrup synger den med et overskud og en indlevelse i særklasse. Et skoleeksempel på hvordan man kan puste nyt vitalt liv i en evergreen.

Et genialt greb er det også at servere den nye single "Never Be Alone" med formaningen om, at videoen til den optages i aften på Posten. Det sikrer 50 procent mere klappen og hujen fra salen. Sangen tegner et yderst lovende billede af det kommende album og understreger, at Dúné stadig er i gang med at forvandle sig og afsøge nye territorier.

Publikum hylder fortjent de fem mand på scenen med et brølende bifald, som er de færreste musikere forundt. Mattias Kolstrup udbryder forundret og oprigtigt imponeret: "Det må sådan her, det er at være Christopher hver dag". Det behøver Kolstrup ikke fundere over. Det er så rigeligt nok at være ham.

Om koncerten

Posten, Odense, fredag 19. februar: Dúné

Fra forsiden