Log ind

Kortvarig gave: IC-timedrift i weekenden

  • Kortvarig gave: IC-timedrift i weekenden
    Langeskov Station blev indviet 4. oktober, da transport­minister Hans Christian ­Schmidt (V) ankom i IC-tog.
  • Kortvarig gave: IC-timedrift i weekenden
    Langeskov Station blev indviet 4. oktober, da transport­minister Hans Christian ­Schmidt (V) ankom i IC-tog.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Langeskov Station bliver betjent af intercitytog de næste tre weekender på grund af sporarbejde.

Annonce

DSB og Banedanmark har en forsinket julegave til pendlerne i Langeskov og omegn.

Fra lørdag morgen stopper IC-togene fra København og Jylland en gang i timen på stationen, og dermed opfylder etaten alligevel transportminister Hans Christian Schmidts (V) gamle løfte om, at Langeskov Station skal betjenes med IC-tog en gang i timen.

Glæden varer dog ikke mere end et par dage, for sent søndag aften stopper IC-togene med at køre fra Langeskov Station.

Til gengæld gentages timedriften med IC-tog de følgende to weekender efter samme skema. Fra lørdag morgen til sen søndag aften.

Signalet bliver fremtidssikret

Det er dog ikke på grund af Langeskovborgernes utrættelige lobbyarbejde, at DSB og Banedanmark har besluttet at lade IC-togene holde ved Langeskov Station.

Banedanmark har nemlig planlagt signalarbejde på Østfyn i de tre weekender, og det betyder, at der ikke er plads på skinnerne til både at køre med regionaltog og IC-tog, og derfor bliver regionaltogene aflyst til fordel for IC-togene.

Internt i Banedanmark hedder signalarbejdet, der skal gennemføres i de næste tre weekender Projekt Venstre Ind.

- Vi kalder det Projekt Venstre Ind, fordi togene, når projektet er færdigt, kan køre med højere hastighed ind på stationerne, når de kører i ventre side af sporet, modsat normal køreretning i sporet, fortæller Jan Rudebeck, der er byggeleder i Banedanmark.

Hidtil har togenes hastighed af sikkerhedsgrunde været nedsat i venstre side af sporet mellem Odense og Nyborg, men når signalarbejdet er gennemført, vil det være muligt at køre lige så stærkt i venstre spor som i højre side af sporet.

- Det bliver en mærkbar forbedring, og det vil øge kapaciteten væsentligt under sommerens ombygning, siger Jan Rudebeck.

I de tre weekender, hvor Banedanmark arbejder, vil der kun være et spor til rådighed mellem Odense og Nyborg. Det betyder, at både intercitytogene og intercitylyn fra Sjælland mod Jylland vil køre fra Københavns hovedbanegård 10 minutter tidligere end normalt.

- Til gengæld vil signalet være fremtidssikret, når vi er færdige med Projekt Venstre Ind, fortæller Jan Rudebeck.

  • Nils Mogensen Svalebøg

    Fotograf

    Jeg er lokalredaktør i Kerteminde for Fyens Stiftstidende og Kerteminde Ugeavis. Jeg er født i Middelfart, opvokset i Randers og bor i dag i Kerteminde.

Mere om emnet

Se alle
To svipsere: Loko-førere glemte stop i Langeskov

To svipsere: Loko-førere glemte stop i Langeskov

Langeskov Station: Første lyntog blev aflyst

Langeskov Station: Første lyntog blev aflyst

Langeskov: Første tog stopper 4. oktober klokken 13.56

Langeskov: Første tog stopper 4. oktober klokken 13.56

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere