Log ind

Kerteminderevyen: Erfarne Geir prøver kræfter med revygenren

  • Kerteminderevyen: Erfarne Geir prøver kræfter med revygenren
    Kerteminde Revyen
  • Kerteminderevyen: Erfarne Geir prøver kræfter med revygenren
    Kerteminde Revyen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Geir Sveaass har flere års erfaring som teaterinstruktør. Den erfaring er han taknemmelig for i sit arbejde som instruktør på årets Kerteminderevyen, hvor arbejdsprocessen er meget anderledes end, den han er vant til.

Kerteminde: Som instruktør på Kerteminderevyen er norske Geir Sveaass taknemmelig for, at han ikke har et CV, der kan stå på bagsiden af et dankort, men derimod har et instruktør-CV, der svulmer af erfaring i teaterlivet. Han har i 40 år beskæftiget sig med dramatik, musical og kabaret og kun en lille smule med revygenren. Han har aldrig tidligere lavet en sommerrevy, hvor materialet bliver ved med at komme ind, som det er tilfældet på Kerteminderevyen.

Geir Sveaass

Geir Sveaass født i Norge i 1951.Han er uddannet i teaterlitteratur i Bergen og litteraturvidenskab i Oslo, men det var teatret, der trak.

Da der ikke findes nogen professionel instruktøruddannelse i Norge, tog han i 1976 til Statens Teaterskole i København.

Uddannet herfra kom han til at stå for opsætninger på blandt andet Riddersalen, Mungo Park, Bådteatret og Aarhus Teater. Fra 1993 til 2002 underviste han på Statens Teaterskole, inden han blev teaterchef for Aalborg Teater. En stilling, som han forlod i 2011.

Nu er han kunstnerisk konsulent på Folketeatret og sidder derudover med i Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, som uddeler tilskud til aktiviteter, der fremmer scenekunst i Danmark.

Når Geir Sveaass tidligere har instrueret, er han vant til, at der er et færdigt materiale, som han og skuespillerne kan gå direkte ombord i og skabe udfra. Når der skal skabes en revy som Kerteminderevyen, er arbejdsprocessen helt anderledes. Her er det hele under konstant forandring. Der bliver komponeret og skrevet, mens skuespillerne stadig øver, og derfor skal instruktøren have nogle solide isklumper i maven og tro på, at der kommer en revy ud af denne måde at arbejde på.

- Det er en virkelig speciel form. Lige nu bliver der stadig skrevet til revyen, forklarer instruktøren og fortæller, at der en sen mandag eftermiddag kom et foreslag til et åbningsnummer, som på det tidspunkt bare var en tekst.

- Så kom jeg lidt for sent onsdag formiddag til prøverne, fordi jeg havde været til tandlæge den morgen, og der stod skuespillerne så og sang hele åbningen. Musikken var blevet komponeret. Den var indøvet, og den var firstemmigt. Det var virkelig voldsomt og meget anderledes end den måde, jeg er vant til at arbejde på, ler instruktøren og fortæller, at hans rolle i en revy også er anderledes.

- Vi er nok mere et team. Skuespillerne udvikler selv på teksterne, og så coacher jeg lidt hen ad vejen, når jeg kan mærke, at nu skal jeg gribe ind, for nu spæner det af sted, og så trækker jeg mig tilbage igen. Det er en anderledes måde at arbejde på, og jeg er glad for, at jeg har mange år på bagen, forklarer Geir Sveaass, der med egne ord "kom til" at sige ja til at være instruktør på revyen, da han blev spurgt.

Glad for sit ja til revyen

Geir Sveaass fortæller, at han nu i udviklingsprocessen er ved at rydde op, for revyen er ved at have sin form.

- Nu har skuespillerne fået lov til at gå amok, og nu er det mig, der skal struktuere og løfte revyen, forklarer han og fortæller, at det var revyen sidste år, og de skuespillere, der var med på holdet, som afgjorde, at han sagde ja.

- Jeg tog en tur til Kerteminde med DSB og en bus for at se revyen. Jeg havde faktisk sagt ja til at være instruktør, inden jeg så den revy, men da jeg så den og skuespillerne, var jeg vildt glad for, at jeg havde sagt ja, og jeg ville have, at det var det revyhold.

Det blev også næsten det samme revyhold. Den eneste skuespiller, der ikke havde mulighed for at være med, var Marie Mondrup, som havde noget andet i kalenderen. I stedet for hende er nu kommet Christiane Bjørg Nielsen, som Geir Sveaass også er meget begejstret for.

Gensyn med Kerteminde

Den 4. juni er der premiere på Kerteminderevyen, og herefter er Geir Sveaass' arbejde med revyen stort set færdigt.

- Hvis der efter premieren pludselig er et "ups, det nummer fungerer ikke lige," så kan lidt ordnes over telefonen eller med hjælp fra DSB, men principelt er jeg færdig.

Den 22. maj rykker revyholdet deres øvegange fra Folketeatret i København til Tornøes Hotel i Kerteminde. Geir Sveaass fortæller, at han var i Kerteminde for første gang, da han så revyen sidste år.

- Jeg kom i god tid og tænkte: Jeg er nødt til at finde ud af, hvordan der ser ud. Byen er virkelig så smuk. Jeg blev virkelig charmeret af den. Jeg tror, at jeg gik rundt i alle gader i den gamle bydel på kryds og tværs, og jeg besluttede, at hvis jeg skal være her, så skal jeg cykle, for jeg skal fandeme se det hele. Jeg glæder mig, men på den anden sider regner jeg ikke med at få set noget som helst, fordi vi får så travlt med revyen fra tidlig morgen til sen aften. Sådan er det. Det er præmissen.

Faktisk har Geir Sveeass ikke været så meget på Fyn, selv om han har boet i Danmark i 40 år nu.

- Hvis jeg opfører mig ordentligt, kan det jo være, at jeg bliver spurgt, om jeg vil komme tilbage til øen, ler han.

  • Journalist portræt

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidendes Kerteminde-redaktion og tovholder på Kerteminde Ugeavis - det sidste er min primære opgave, og her forsøger jeg at komme rundt i alle kroge af ugeavisens dækningsområde og møde folk for at skrive om deres historie - store som små. Jeg er uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2003. Jeg har arbejdet som freelancer i nogle år og har også været rundt på flere af Fyens Stiftstidendes redaktioner rundt om på øen. Jeg bor i Dalby på Hindsholm med min mand, der er folkeskolelærer på en folkeskole i Odense og med mine to børn på seks og ni år.

Mere om emnet

Se alle
Billetsalg til Kerteminderevyen: - Det går forfærdeligt godt

Billetsalg til Kerteminderevyen: - Det går forfærdeligt godt

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere