Log ind

Jubilæum: Hejtex blev meget mere, end Erik havde drømt om

  • Jubilæum: Hejtex blev meget mere, end Erik havde drømt om
    1 / 2
    Selvom Erik Christiansen ikke selv er lagerførende i Hejtex, så skal der være lidt på bøjlerne, så kunder kan se og mærke varen. Foto: Helle Nordström
  • Jubilæum: Hejtex blev meget mere, end Erik havde drømt om
    2 / 2
    Tina Christiansen (Eriks datter) styrer med sikker hånd de avancerede industrisymaskiner, der broderer på kasketter, t-shirts, læderforklæder, sportssko, og hvad kunderne nu ellers vil have navn og logo på. Foto: Helle Nordström

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det begyndte ved køkkenbordet på Damgaards Allé i Kerteminde for 25 år siden. I dag breder Erik Christiansens virksomhed sig over godt og vel 500 kvadratmeter på Ndr. Ringvej i Kerteminde.

Kerteminde: Det hele begyndte med, at Erik Christiansen blev arbejdsløs.

For nogle er det begyndelsen på en nedtur, for Erik Christiansen blev det startskuddet på virksomheden Hejtex, der fejrer 25 års jubilæum torsdag den 18. maj.

- Jeg havde aldrig regnet med, at det skulle komme op i den her størrelse: Jeg skulle bare sørge for at sikre mig en indkomst og sælge, det var det, jeg kunne, fortæller han om den spæde start på virksomheden.

Reception

Erik Christiansen fejrer sit 25 års jubilæum som selvstændig torsdag den 18. maj kl. 12.00-17.00.Den dag inviterer han alle kunder, samarbejdspartnere, leverandører og venner af huset til reception i Hejtex på Ndr. Ringvej 54 - så gi'r han en lille en.

Erik Christiansen startede Hejtex hjemme ved køkkenbordet på Damgaards Allé. Han solgte værktøj, arbejdstøj og sikkerhedsudstyr, og da han ikke selv var lagerførende, kunne han blive ved køkkenbordet i seks år.

- I 1998 var det blevet så stort, at jeg byggede i Kohaven, og så begyndte jeg selv at lave tryk på tøjet, fortæller han.

- Og året efter kunne min kone gå ind i virksomheden på halv tid.

Broderer selv på tøjet

Hen over årene voksede sortimentet gradvist, og i 2009 var forretningen blevet så omfattende, at Erik Christiansen ikke længere havde tid til selv at tage ud og opsøge kunder, så der måtte ansættes en sælger.

I dag beskæftiger Hejtex fire fuldtidsansatte samt to flexjobbere. Og firmaet sælger alt i arbejdstøj fra inderst til yderst - fra sokker og undertøj til de store tunge vinterjakker og heldragter, sko og kasketter. Kunderne kan så få trykt eller broderet på tøjet, alt det de lyster. Det ordner datteren Tina, der styrer de to avancerede broderimaskiner.

- Det der med broderiet tog jeg ind, da vores faste leverandør stoppede, fortæller Erik Christiansen. For at få plads til det, måtte han imidlertid flytte fra Kohaven til noget endnu større på Ndr. Ringvej.

- Det er blevet en hel god forretning, hvor jeg ikke blot brodererer til egne kunder, men også er underleverandør for en hel masse kolleger.

Værktøjet, som det hele startede med, er efterhånden blevet en biting - det er tøjet, der er den primære vare. Desuden omfatter Hejtex' sortiment også en stribe små og store gaveartikler i eksklusiv kvalitet fra firmaer som Holmegaard, WFM og Kosta Boda. Og sidst men ikke mindst præsentationsvarer som f. eks. kuglepenne og krus.

- Den vej, virksomheden har udviklet sig, er jo ikke noget, jeg har siddet hjemme ved køkkenbordet og planlagt. Jeg har udvidet i takt med kundernes efterspørgsel og leverandørernes kataloger, fortæller han.

Nej til nettet

Erik Christiansens seneste store skridt har været at lægge Hejtex på Facebook.

- Det var første skridt ud i cyberspace. Men netbutik, det skal vi ikke, siger han med stor sikkerhed i stemmen.

- Det vil simpelthen kræve for meget af vores tid. Vi har i forvejen så stor en kundekreds, at vi har rigeligt at gøre med at betjene dem.

Hejtex´s kundekreds tæller alt fra helt små til meget store kunder, bl.a. A/S Storebælt, Kompan, Great Northern, Holmens Hustlers og de lokale sportsklubber, bl.a. KB og KH.

- Jeg har været i branchen i så mange år, at det nu ofte er kunderne, der kommer til mig, fordi de har hørt om Hejtex fra en af vores andre kunder. Og den der med mund til mund, det er fortsat den aller bedste reklame, man kan få.

  • Nordström_Helle

    Af:

    Jeg har arbejdet som journalist i Kerteminde i rundt regnet 30 år, først på Kjerteminde Avis og siden 2010 på Fyens Stiftstidende.

Mere om emnet

Se alle
Man skal plante sit firmanavn alle vegne

Man skal plante sit firmanavn alle vegne

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere