Log ind

Vægttab: Fire krydderier der hjælper dig

  • Vægttab: Fire krydderier der hjælper dig
    1 / 5
    Chili, ingefær, spidskommen og gurkemeje hat i undersøgelser vist sig, at enten at kunne reducere/ændre din fedtfordeling, appetit, blodsukker eller andre slankefremmende faktorer.
  • Vægttab: Fire krydderier der hjælper dig
    2 / 5
    Gurkemeje.
  • Vægttab: Fire krydderier der hjælper dig
    3 / 5
    Chili.
  • Vægttab: Fire krydderier der hjælper dig
    4 / 5
    Ingefær.
  • Vægttab: Fire krydderier der hjælper dig
    5 / 5
    Spidskommen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Annonce

Slankekure kan være hårde at komme igennem og betyder ofte afsavn af velsmagende retter, men krydderier kan både lette slankekuren og hjælpe dig til vægttab.

Udover at give maden et pift af velsmag, så er de oftest fulde af antioxidanter, vitaminer og mineraler, som i øvrigt styrker dit helbred.

Det skriver www.klogkost.dk.

Du skal selvfølgelig ikke tro, at du kan tabe dig alene ved at pøse din mad til med krydderier. Men herunder får du præsenteret fire krydderier, som i undersøgelser har vist sig enten at kunne reducere/ændre din fedtfordeling, appetit, blodsukker eller andre slankefremmende faktorer.

1. Chili

Adskillige undersøgelser har vist at det aktive stof capsaicin i cayennepeber og chili har en positiv effekt på forbrændingen af fedt og også reducerer appetitten.

Capsaicin har dokumenteret vist sig at øge kroppens energiomsætning ved at stimulere udskillelse af hormoner kaldet katekolamin, der efterfølgende aktiverer det sympatiske nervesystem.

Blandt andet viste en undersøgelse fra Department of Foods and Nutrition på Purdue University i 2011, at et gram chili-flager medførte et højere energiforbrug hos 25 mænd og kvinder, der også fik en højere kernetemperatur, mens deres hudtemperatur faldt.

Forsøget viste også at effekten var størst ved at spise chilien i stedet for at indtage capsaicin-kapsler, hvilket kan indikere at der er en sammenhæng mellem smagsoplevelsen og fedtforbrændingen.

2. Ingefær

En undersøgelse offentliggjort i Metabolisme i 2012, viste, at ingefær til morgenmaden kunne medvirke til at reducere sulten.

Forskere ved Columbia University og New York Obesity Research Center gav 10 raske, men overvægtige mænd, et almindeligt morgenmåltid med en ingefær-te med 2 g tørret ingefær pulver i to dage.

Læs også: 13 dokumenteret sunde grunde til at spise ingefær

Forskerne dokumenterede at deltagerne forbrændte 43 flere kalorier end en gruppe overvægtige mænd, der alene fik varmt vand til morgenmaden.

3. Gurkemeje

Den aktive ingrediens i gurkemeje, curcumin, der også giver karry dets gule farve, undertrykker ifølge forskere fra Tufts University i Boston, dannelsen af blodårer i fedtvæv.

Sammen med dets virkning på metabolisme i fedtceller kan det bidrage til at reducere kropsfedt og vægtøgning.

Læs også: 8 skjulte årsager til at din vægt øges

"Vores resultater tyder på, at curcumin i kosten kan forebygge fedme," konkluderer forskerne i deres undersøgelse fra 2009.

4. Spidskommen

Et forsøg fra Shahid Sadoughi Universitet for Medicinske Videnskaber, hvor forskere tilfældigt delte 88 overvægtige kvinder op i to grupper, der dagligt i tre måneder skulle spise cirka 90 ml yoghurt enten med eller uden tre gram spidskommen resulterede i en forskel på to kilo i vægttab.

Men endnu vigtigere medførte spidskommen en bedre fordeling af kropsfedtet og en to cm. smallere talje.

Læs også: 8 madråd til at slippe af med mavefedtet

Mere imponerende var det måske, at spidskommen-gruppens kropsfedt faldt med 14,64 procent - hvilket var næsten tre gange så stort et tab som de 4,91 procent, deltagerne i kontrolgruppen tabte.

Spidskommen forbedrede også kvindernes kolesteroltal væsentligt - især i forhold til det dårlige LDL-kolesterol.

  • Journalist

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere