Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Tyskerne har ikke sagt o.k.: Men Danmark vil bruge 13 milliarder på Femern

Tyskerne har ikke
sagt o.k.: Men
Danmark vil bruge
13 milliarder på Femern

Annonce:

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Tog og biler skal køre i den tunnel, der skal sænkes ned i en 18 kilometer lang og 12 meter dyb grav.
Foto: Illustration: Femern A/S

Artiklen er hentet i arkivet

Projektet med Femern er et "i dansk sammenhæng særligt groft eksempel" på at presse et projekt igennem, mener en ekspert i offentlige projekter.

Femern-forbindelsen er med sine 62 milliarder kroner ikke alene et historisk dyrt byggeri.

Den er også et "i dansk sammenhæng særligt groft eksempel" på at presse et projekt igennem, mener den danske Oxford-professor og ekspert i store offentlige projekter Bent Flyvbjerg ifølge Ingeniøren.

Da et bredt politisk flertal i sidste uge besluttede at give Femern A/S lov til at indgå kontrakt med entreprenørerne om at bygge selve tunnelen, gav man samtidig grønt lys for en udbygning af jernbanen fra Ringsted til Nykøbing Falster til en pris af 7,5 milliarder kroner.

Det er penge, som skal betales af de forventede indtægter fra den kommende Femern-forbindelse.

Med den beslutning er der brugt i alt 13,2 milliarder kroner - eller en femtedel af budgettet - allerede inden Tyskland har godkendt de 18 kilometer betonrør på bunden af Femern Bælt.

Det viser en oversigt, som Ingeniøren har udarbejdet med hjælp fra kilder tæt på projektet.

Dermed har de danske politikere ifølge Bent Flyvbjerg med et amerikansk udtryk gjort projektet "too big to fail", uanset hvad de tyske myndigheder ender med at beslutte.

- Danmark vil bare have den forbindelse. Den aktuelle adfærd er endnu et eksempel, skriver professoren i en e-mail til Ingeniøren.

- Det er en smart måde at gøre det på, hvis man ønsker at presse projektet på den anden side af point of no return.

- Men det er ikke smart ud fra betragtninger om effektiv og demokratisk ressourcebrug, tilføjer han.

Helt på linje er adjunkt Morten Skou Nicolaisen fra Aalborg Universitets Institut for Planlægning.

- Der er bundet så mange penge og politiske løfter, at der skal komme en katastrofesag, før man dropper Femern-tunnelen fra dansk side, siger han.

Han mener, at jernbanen til Nykøbing F. næppe blev opgraderet her og nu, hvis ikke det handlede om at styrke Femern-projektet.

- Der er mange andre steder i Danmark, hvor en indsats for skinnebåren trafik havde været mere aktuel, siger han.

Den tyske miljøgodkendelse ventes at blive afklaret ved tyske domstole i de kommende år. Forventningen er, at det vil tage to år.

Først i 2028 ventes Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland at blive åbnet.

Mere om emnet

Se alle
Prisen er 52,6 milliarder kroner: Flertal står fast på Femern-forbindelse

Prisen er 52,6 milliarder kroner: Flertal står fast på Femern-forbindelse

Tyskland skal feje næste Femern-forhindring af vejen

Tyskland skal feje næste Femern-forhindring af vejen

Tre danske firmaer skal være med til at bygge Femern

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70