Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Tre tegn: Får du for meget protein?

Tre tegn:
Får du for
meget
protein?

Annonce:

Miniferie nær Skagen

Nyd en ferie i hyggeligt feriehus. Se de mange gode tilbud her.

Magert kød har et højt indhold af protein.
Foto: colourbox

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det kommer måske bag på mange – men du kan faktisk godt få for meget protein.

I disse år er protein meget "hot". Flere slankekure fokuserer på et øget indtag af protein, og madvareproducenterne gør efterhånden meget ud af at reklamere for proteinindholdet i deres produkter.

En gennemsnits-voksen skal dagligt have 0,8 gram protein per kilo kropsvægt. Men til trods for at protein er sundt og godt, så er der en stadig større risiko for at vi får for meget.

Protein er vigtigt for kroppens opbygning, og vi ved, at en morgenmad med mange proteiner kan hjælpe os med at undgå at spise for meget i løbet af dagen. Desuden har det vist sig, at en proteinrig kost – især hvis proteinerne kommer fra fisk – ser ud til at sænke risikoen for slagtilfælde.

Men det er altså ikke sådan, at jo mere protein desto bedre. Og der er formodentlig ingen grund til at gå efter de forarbejdede madvarer, der markedsføres som særligt proteinrige. Vi kan faktisk godt få for meget. Forskerne er ikke helt enige, men noget tyder på, at for store mængder protein kan være direkte usundt.

Her er tre tegn på, at din kost måske er for proteinrig:

1. Du tager på

Proteinrige diæter er kendt for at give et effektivt vægttab. Men hvis kosten er proppet med proteiner uden at der er skåret ned på kalorierne, kan man faktisk risikere at tage på i stedet for.

I et studie fra 2012 fandt forskerne ud af, at forsøgspersoner, som spiste en proteinrig diæt tog det samme på, som andre forsøgspersoner, der spiste færre proteiner men samme fedtholdige kost, hvis begge grupper spiste for meget.

Læs også: Proteiner mindsker risikoen for slagtilfælde

2. Du har nyreproblemer

Nyrerne sørger for udrensning af det affald, der opstår, når kroppen skal fordøje proteiner. Og der er en vis dokumentation for, at proteinholdig kost bebyrder nyrerne med mere arbejde.

Et studie fra 2003 viste, at der dog kun var tale om egentlig nyreskader hos mennesker, som i forvejen havde tidlige stadier af en nyresygdom – men at det især var skadeligt, da disse mennesker ofte ikke var opmærksomme på, at de var syge.

Læs også: 10 madråd, der kan slanke dig

3. Du er dehydreret

Et af de affaldsstoffer, som nyrerne udskiller, er det såkaldte urinkvælstof. Forskere og læger bruger niveauet af urinkvælstof til at undersøge, hvordan nyrerne fungerer og hvor stor risiko for dehydrering personen har.

En undersøgelse fra 2002 viste, at når proteinindtaget går op, går hydreringen ned – formodentlig fordi kroppen skal bruge vand til at skylle det overskydende kvælstof ud. Risikoen for dehydrering er dog ikke nødvendigvis en årsag til helt at undgå en ekstra proteinholdig kost, man skal bare sørge for at drikke rigeligt samtidig.

Læs også: Syv soveråd til de varme sommernætter

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70