Log ind

Tilbage fra ferie: Sådan kommer du godt i gang med arbejdet

  • Tilbage fra ferie: Sådan kommer du godt i gang med arbejdet
    Det er sundt at komme væk fra sine vante rammer i ferien, siger stresscoach Bjarne Toftegaard. Det er uanset, om man tager på camping i nærheden eller på en udlandsrejse. Arkivfoto
  • Tilbage fra ferie: Sådan kommer du godt i gang med arbejdet
    Det er sundt at komme væk fra sine vante rammer i ferien, siger stresscoach Bjarne Toftegaard. Det er uanset, om man tager på camping i nærheden eller på en udlandsrejse. Arkivfoto

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Tag testen og læs stresscoach Bjarne Toftegaards fem gode råd til et bedre arbejdsliv efter ferien.

Det er ikke nødvendigvis afstressende at holde ferie - særligt ikke, hvis man i sin ferie tjekker mails og tager telefonopkald fra arbejdet, siger stresscoach Bjarne Toftegaard. Ifølge ham er en god ferie en, hvor man helt glemmer sit arbejde.

- Overordnet set kan man ikke redde et stresset liv ved at holde ferie, man er nødt til at sørge for en hverdag, der ikke er stresset, siger han.

Hvis man til gengæld har opbygget nogle dårlige arbejdsvaner, er det et godt tidspunkt at ændre dem, når man kommer tilbage fra en ferie, siger Bjarne Toftegaard, der her giver fem råd til, hvad man kan gøre både under og efter ferien for at få et sundt arbejdsliv.

Hvor klar er du til hverdagen? Tag testen og få svaret her:

1

Forvent ikke, at ferien redder alt

billede
Det er sundt at komme væk fra sine vante rammer i ferien, siger stresscoach Bjarne Toftegaard. Det er uanset, om man tager på camping i nærheden eller på en udlandsrejse. Arkivfoto

- Det er ikke nødvendigvis sådan, at ferien er afstressende. Det er nogen gange der, filmen knækker. Overordnet set kan man ikke redde et stresset liv ved at holde ferie, man er nødt til at sørge for en hverdag, der ikke er stresset, og man er nødt til at se det i et større perspektiv. Hvis bægeret er fyldt, kan det tage en måned til to at tømme det. Rent fysiologisk skal der altså mere end to-tre uger til.

2

Acceptér nedsat tempo

- Lige når man starter, skal man lade være med at forvente, at man er 100 procent klar fra dag et. Det tager en uge, før man er fuldstændig i gang igen. Mange har en stor bunke mails, de skal igennem, og det gør man ikke lige på den første dag.

3

Brug tid på dine kollegaer

- Noget af det, der er utroligt vigtigt på en arbejdsplads, er det sociale mellem kollegaer. Lige præcis når man kommer hjem fra ferie, er det vigtigt at vise interesse for, hvad de andre har lavet. Det kræver noget kapital at få opbygget, så vi får gode relationer på den lange bane. Det kræver også nogle ressourcer at vise interesse for hinanden, så det er også en god investering, som arbejdspladsen også har glæde af, og den del overser man nogle gange.

4

Lav ti arbejdsbud

- Jeg plejer at få folk til at lave nogle regler for sig selv - lave ti arbejdsbud. Ligesom man kan ændre på arbejdsomstændigheder, kan man også ændre på sine egne arbejdsvaner. Skal man overhovedet tjekke mails, før man har spist morgenmad? Det kan være noget med at få lavet mødereferaterne med det samme, hvis man har mange møder. Det kan for eksempel også være at lave en ugeplan hver mandag morgen eller at huske at sige godmorgen til kollegaerne.

5

Laminér dine nye vaner

- Vi er nødt til at hjælpe os selv med at få det gjort. At skrive regler ned, laminere dem og have dem liggende foran skærmen er vigtigt, for hvis ikke vi minder os selv om det, får vi det ikke gjort. Det at have dem øger det chancen for, at det lykkes, og det er et godt tidspunkt at ændre vaner efter en pause.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere