Log ind
BREAKING NEWS
- Skyderi ved tankstation: Én person ramt i benet

Svamp og råd i historisk skib: Kræver to-cifret millionbeløb

  • Svamp og råd i historisk skib: Kræver to-cifret millionbeløb
    1 / 4
    Galeasen "Anna Møller" af Svendborg ligger i Nyhavn i København og er langtfra sejlklar. Masterne er taget ud, og der er råd og svamp i mange af plankerne.
  • Svamp og råd i historisk skib: Kræver to-cifret millionbeløb
    2 / 4
    "Anna Møller" ligger overdækket i havnen, men det er tydeligt at se, at der mangler vedligehold.
  • Svamp og råd i historisk skib: Kræver to-cifret millionbeløb
    3 / 4
    Gul tømmersvamp trives side om siden med andre svampearter og mos på museumsskibet "Anna Møller" af Svendborg.
  • Svamp og råd i historisk skib: Kræver to-cifret millionbeløb
    4 / 4
    Peter Henningsen er leder og overinspektør på Frilands- museet og ansvarlig for galeasen "Anna Møller". Han tror på, at skibet kommer til søs igen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

“Anna Møller” af Svendborg ligger brak i Nyhavn med råd og gul tømmersvamp i plankerne. Skal hun ud og sejle igen, kræver det en saltvandsindsprøjtning på et tocifret millionbeløb

Annonce

Det historiske træskib “Anna Møller af Svendborg" ligger stille og afpillet i Nyhavn i København. Der mangler maling over alt, masterne er taget ud og træværket er tydeligt råddent flere steder.

En skibstømrer har konstateret gul tømmersvamp i mange af plankerne, og det er ganske alvorligt. Svampen trives nemlig i det fugtige miljø og æder sig igennem hele skroget. Der gror rurer på skibets bund, flere planker mangler, og hun er, som en af skibets frivillige har udtrykt det, ”en ynk” at se på.

- Når man har at gøre med noget som svamp, er man nødt til at skille skibet ad for at se, hvor den er angrebet. Og det er det, vi har gjort. Nu skal vi ud for at skaffe nogle penge for at få den i søen igen, siger Peter Henningsen.

Museet vurderer, at der skal omkring 13 millioner kroner til at få skibet renoveret på en historisk korrekt måde. Og selvom det er dyrt, kan det let blive meget dyrere.

En halv ”Bonavista”

I Marstal har de restaureret et tilsvarende skib, "Bonavista" som løb op i 26 millioner kroner. Og så er det ikke færdigt endnu.

- I det hele taget er det helt ufatteligt dyrt at renovere gamle træskibe. Problemet med ”Bonavista” var, at først da vi begyndte at skille den ad, kunne vi se, hvor slemt det stod til. Og med ”Bonavista” stod det desværre meget slemt til, siger han.

- Kunne du forestille dig, at det samme kunne være tilfældet med ”Anna Møller”?


- Ja, det kan jeg sagtens. Jeg kan sagtens forestille mig, at det står værre til, end vi tror. Det er man nødt til at være forberedt på med træskibe, for ellers er man naiv.

  • Af:

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere