Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Se kortet: Sådan er karaktergennemsnittet på dine børns skole

Se kortet: Sådan er
karaktergennemsnittet
på dine børns skole

Annonce:

Besøg Bjørn Wiinblads hus.

Kunstnerhjemmet i Sorgenfri og Karen Blixens fødehjem i Rungstedlund.

Du kan se karaktererne for hver enkelt skole i dit område ved at klikke dig ind på det interaktive kort i artiklen.
Foto: COLOURBOX

Artiklen er hentet i arkivet

Du kan se karaktererne for hver enkelt skole i dit område ved at klikke dig ind på det interaktive kort.

Der er markante forskelle på dansk- og matematikkundskaberne blandt de danske folkeskoleelever, der afsluttede 9. klasse i skoleåret 2014-2015.

Det viser ny statistik fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Blandt 884 folkeskoler svinger karaktergennemsnittet i dansk fra 2,8 til 9,2, mens karaktergennemsnittet i matematik svinger fra 1,5 til 9,5.

Du kan se karaktererne for hver enkelt skole ved at klikke på det interaktive kort nedenfor.

Ifølge Niels Egelund, der er professor i specialpædagogik og ansat ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, er det særligt én parameter, som bestemmer, om eleverne får høje karakter.

- Eleverne, der klarer sig godt, er placeret i områder, hvor forældrene har et højt uddannelsesniveau og et højt økonomisk niveau, siger Niels Egelund og fortsætter:

- Men det handler også ligeså meget om, hvad der bliver talt om derhjemme, og hvor stort er ordforråd, familien har.

Den vurdering bakkes op af Peter N. Allerup, professor ved Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.

- Ved de skoler hvor karaktergennemsnittet er lavt, der vil det typisk være sådan, at det er i områder, hvor det socialøkonomiske niveau er lavt.” vurderer Peter N. Allerup.


Hvad kan folkeskolerne selv gøre for at øge karaktergennemsnittet?

- Skolen kan give den optimale undervisning i forhold til det elevklientel, skolen har. Når en skole ligger højt og præsterer godt, så er det fordi, skolen har en dygtig ledelse, der har formået og samle et godt lærerkorps, der arbejder godt sammen. Det er det, der løsningen på, at skolen kan få de optimale resultater, vurderer Niels Egelund.

Og ifølge professoren er det ikke helt ligegyldigt, om eleven kommer ud med et højt eller lavt gennemsnit.

- Et højt karaktergennemsnit hænger sammen med, om eleven får gode muligheder senere i livet. Eleven får mulighed for at have et længere uddannelsesforløb, og får også en højere løn - som både 25-, 37- og 60-årig. Jo højere karakter eleven får, jo højere succes vil eleven få i det videregående uddannelsesmiljø og på arbejdsmarkedet, siger Niels Egelund.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70