Log ind

SDU-forskeres idé: Sådan kan vi finde mørkt stof

1 / 5
    Lektor Mads Toudal Frandsen, SDU.
    2 / 5
    Det er i nedlagte miner som denne i USA, at forskerne leder efter mørkt stof. Foto: Matthew Kapust, Sanford Underground Research Facility, South Dakota Science and Technology Authority
    3 / 5
    4 / 5
    5 / 5

Artiklen er mere end 30 dage gammel

I stedet for kun at lede efter mørkt stof kan man lede efter mørk stråling, foreslår fysikere fra Syddansk Universitet.

Forskerne skal ikke bare lede efter mørkt stof, men efter mørk stråling. Det foreslår forskere fra CP3-Origin-centret på Syddansk Universitet. Centrets forskere arbejder inden for kosmologi og partikelfysik.

80 procent eller mere af universets masse består af mørkt stof. Vi ved, at det er der, men vi ved ikke, hvad det er.

- Vi har ledt og ledt og ledt, men vi har ikke fundet noget, måske fordi fokus har været for snævert, siger lektor Mads Toudal Frandsen.

Han har sammen med to kolleger fra andre universiteter publiceret en videnskabelig artikel, der foreslår den ændrede strategi.

Deres forslag går ud på at lede efter mørk stråling i stedet for mørkt stof. I dag leder forskerne efter mørkt stof med forskellige detektorer, der blandt andet sidder i satellitter, der svæver over jorden og forsøger at indfange eller opfange mørkt stof. Andre detektorer er placeret lukkede miner, hvor der er få forstyrrelser fra andre stoffer.

Forskerholdet foreslår at lede efter signaler fra mørkt stof i stedet for at lede efter selve de mørke partikler. Den mørke stråling kan man lede efter ved at bruge andre teknikker i minerne. Teknikkerne med at forske i stråler fra stoffer har udviklet sig meget i de senere år, og erfaringerne fra disse forsøg kan overføres til forsøgene på at finde mørkt stof.

- Vi kan udelukke nogle af de metoder, som allerede er foreslået, og så kan vi foreslå nogle bedre eksperimentelle strategier for at finde mørkt stof, siger Mads Toudal Frandsen.

Forstå mørkt stof på tre minutter

En rød klud

Mørkt stof er overalt, og på et sekund passerer omkring 1 billion partikler igennem os, antager forskerne. Men de har endnu ikke fundet ud af, hvad det mystiske stof er.

- Mørkt stof er virkelig en rød klud for os partikelfysiker, siger Mads Toudal Frandsen, der for alvor startede med at forske i mørkt stof, da han var post.doc. i Oxford.

- Vi forsøger at krabbe os frem for at finde andre muligheder, fordi vi ikke er lykkedes med de nuværende strategier, siger han.

Indtil videre er Mads Toudal Frandsen og hans forskerkollegers forslag trykt i det internationale tidsskriftet Physical Review Letters.

Sådan leder man efter mørkt stof

Fysikerne har brugt tre metoder for at finde mørkt stof. Ingen af dem har haft succes.

• Forsøg at skabe det selv. Fysikerne lader partikler støde sammen og håber på, at mørkt stof bliver produceret. Det har man prøvet i tidligere partikelacceleratorer, men uden succes. Lige nu prøver man igen i LHC-eskperimentet i CERN i Schweiz.
  • Forsøg på at knuse det. Fysikerne leder efter signaler, når to mørke partikler mødes og derefter producerer stråling - for eksempel i nærheden af solsystemet. Dette kan kun lade sig gøre, hvor fordelingen af det mørke stof er så tæt, at to mørke partikler kan finde hinanden og støde sammen. Det er heller ikke lykkedes.
  • Bare vente på, at det kommer. Forskerne opsætter detektorer og venter på, at de indfanger mørke partikler eller signaler fra mørk stråling. Heller ikke her er der positive resultater. Det er denne tredje metode, som Mads Toudal Frandsen og hans forskerkollegers forslag bygger videre på.

Mere om emnet