Log ind
BREAKING NEWS
- Borgmester-skifte: Anker Boye stopper til nytår

Rengøringsfolk på OUH: Dårlig arbejdsmoral og svag ledelse

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der er massive problemer i afdelingen Rengøring & Patientservice på OUH, fortæller de ansatte i en medarbejdertilfredshedsundersøgelse for 2015. Fyens.dk kunne i december berette om en rapport, der dumpede rengøringen på OUH, men den består i en ny ekstraordinær kontrol.

Mangelfuld kontrol af arbejdet, dovne kolleger og en usynlig ledelse. Sådan lyder nogle af medarbejdernes anklager mod OUH-afdelingen Rengøring & Service, der i efteråret dumpede med et brag i en ny rapport om rengøringen på det fynske sygehus.

Nu viser en medarbejdertilfredshedsundersøgelse (MTU) for 2015, som Fyens.dk har fået aktindsigt i, at der er store problemer i afdelingen, der omfatter både rengøring og portøropgaver.

LÆS MERE: Rengøringen på OUH dumper

Fyens.dk har desuden talt med en række anonyme ansatte og tidligere vikarer, der bakker op om kritikken i MTU'en og desuden fortæller om sjusk og mangelfuld oplæring af vikarer.

Fejl og mangler

MTU'en indeholder en supplerende rapport med en lang liste af kommentarer fra serviceassistenterne i Rengøring & Service, og der bliver ikke lagt fingre imellem i kritikken af afdelingens ledelse. Men også en gruppe af kolleger, der angiveligt ikke gør deres arbejde ordentligt, bliver fremhævet.

"Det er en kilde til evig frustration, at der er nogle, der så tydeligt springer over, hvor gærdet er lavest," lyder en af kommentarerne.

"Det virker, som om det er vigtigere (for ledelsen, red.) at holde møder om at dække over de fejl, de laver. Vi skal selv tage imod sygemeldinger i weekenderne og dække de afdelinger ind, der mangler, med det til følge, at der sker fejl og ikke bliver gjort rigtigt rent," skriver en anden, og en tredje kritiserer kontrollen af medarbejdernes arbejde, som ifølge flere ansatte slet ikke foregår uanmeldt:

"Vi mangler daglig kontrol af vores arbejde. Det hjælper ikke, at der kommer ekstern kontrol, som melder datoen i forvejen. De møder ikke den virkelige verden. Jeg kunne give mange eksempler på manglende rengøring i det daglige, men det hjælper desværre ikke. Lederen kommer ikke ud og ser det alligevel."

Konsekvenserne af den anmeldte kontrol er ifølge flere ansatte, at der bliver gjort ekstra godt rent i det område, der bliver kontrolleret, og det er let at styre kontrollen de rigtige steder hen.

Alligevel faldt kontrollen i efteråret altså utroligt dårligt ud for sygehuset. En ny ekstraordinær kontrol fra januar viser dog, at der er blevet rettet op på rengøringen, så den igen kan bestå en kontrol.

De serviceassistenter, som Fyens.dk har talt med, fortæller uafhængigt hinanden også om kolleger, der dagligt holder tre-fire timers pause på en arbejdsdag, men også om det omvendte problem for de, der faktisk leverer en respektabel arbejdsindsats.

- Nogle gange er man nødt til at gå på kompromis. Så man tage det mest nødvendige og gå let hen over resten, siger en fastansat natarbejder til Fyens.dk

Oplæring halter

Det var især den strengeste standard for rengøring på de stuer, hvor de allermest sårbare patienter behandles, der haltede ifølge rapporten. Detaljer, der ikke umiddelbart lyder af meget, men for svækkede og udsatte patienter kan give livsfarlige infektioner. Derfor kræver rengøringen på et sygehus præcis instruktion og effektiv oplæring.

Men ifølge flere ansatte sker det langt fra altid. Eksempelvis bliver vikarer i mange tilfælde ikke instrueret efter bogen, der kræver både basisoplæring og oplæring i følge med en erfaren serviceassistent. Alligevel bliver de ofte sat i gang efter få timers oplæring eller slet ingen lyder det fra flere ansatte.

Fyens.dk har også talt med en vikar, der var seks uger på sygehuset sidste sommer, som de første to dage skulle følges med en erfaren kollega, som var syg på den første vagt og havde mere travlt med rygepauser end rengøring den næste.

En anden vikar, vi har talt med, havde samme oplevelse med sin oplæring og fortæller desuden, at hendes arbejde ikke blev tjekket.

- Og set i bakspejlet var det altså ikke ret godt udført, siger hun.

De to vikarer var på blandt andet på afdelinger med udsatte patienter som svangreklinikken og allergicentret.

Svigt og svipsere

Afdelingschef i Rengøring & Patientservice Carsten Holmer kan generelt ikke genkende de fleste af de problemer, de kritiske kommentarer i MTU'en påtaler. Men han vil ikke afvise, at der kan være undtagelser med svipsere, svigt og uhensigtsmæssigheder.

- Jeg vil ikke anerkende, at vi er en usynlig ledelse, der ikke har styr på tingene. Men jeg vil anerkende, at vi kan gøre det bedre, og det har vi fundet ud af i efteråret, siger han.

Han hæfter sig ved den nye ekstraordinære kontrol, hvor rengøringen består med godkendelsesprocenter på henholdsvis 98,7 procent og 97,5 procent på de to forskellige rengøringsstandarder, som benyttes.

  • Byline billeder

    Af:

    Jeg er journalist og nyhedsredaktør på Fyens Stiftstidende og Fyens.dk. Med udgangspunkt i samfundsdelen af aktualitet-, samfunds- og erhvervsredaktionen i Odense skriver jeg primært om forhold i Region Syddanmark - herunder sygehusvæsenet og akutområdet. Tidligere har jeg arbejdet som erhvervsjournalist på avisen og har desuden en fortid på Jydske Vestkysten samt artikelbureauet Storyhouse. Privat bor jeg i Odense og har to børn.

Mere om emnet

Se alle
Kritik på OUH: - Vi kan gøre det bedre

Kritik på OUH: - Vi kan gøre det bedre

Ekspert om OUH-rengøring: - Svært at sige noget om konsekvenserne

Ekspert om OUH-rengøring: - Svært at sige noget om konsekvenserne

OUH dumper: Massive problemer med rengøringen

OUH dumper: Massive problemer med rengøringen

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere