Log ind

Professor: To lærere er ikke så godt som lange skoledage

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det ærgrer professor Niels Egelund, at flere skoler giver op på de lange skoledage og lektiecaféer.

"Det er virkelig ærgerligt", at flere kommuner giver mulighed for, at man dropper de lange skoledage til fordel for to lærere i undervisningstiden, mener professor Niels Egelund fra DPU ved Aarhus Universitet.

Han har været stor fortaler for skolereformen og mener netop, at de længere skoledage, "var det allermest spændende" ved den nye folkeskole.

Derfor mener han også, at skoler i eksempelvis Hvidovre Kommune giver op for let, når de nu bruger en smutvej i lovgivningen, som giver mulighed for at erstatte den understøttende undervisning med en toundervisningsordning.

- Det er et udtryk for, at man ikke prøver seriøst at skabe den her varierede skoledag, hvor man kombinerer teori og praksis.

Ifølge Berlingske har ni kommuner i landet allerede givet skolelederne mulighed for at konvertere hovedparten af den understøttende undervisning til to lærer.

Det samtidig med, at undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) i januar understregede muligheden over for landets kommunalbestyrelser i et notat.

Ifølge Niels Egelund får eleverne dog langt fra lige så meget ud af deres undervisning, når de har to lærere, som når skoledagene er lange.

- Det lyder intuitivt godt med to lærere, men det er svært at benytte den her dobbelthed med to lærere optimalt. Det bliver let sådan, at den ene underviser og den anden kigger på og hjælper lidt her og der, siger han.

For at undervisningen med to lærere skal virke, kræver det omhyggelig planlægning.

Og spørger man Niels Egelund, skulle man hellere bruge den tid på at prøve, at få den understøttende undervisning til at fungere.

- Jeg ville mene, at man skulle give det her (skolereformen red.) tre år og se, hvordan det virker, for at få noget mere systematisk viden frem om det, siger han.

Folkeskolereformen trådte i kraft fra august 2014, hvor elevernes skoledage blev forlænget.

Mere om emnet

Se alle
Fire fynske kommuner tillader kortere skoledage

Fire fynske kommuner tillader kortere skoledage

Fynsk skoleleder: Underfinansieret reform er utroværdig

Fynsk skoleleder: Underfinansieret reform er utroværdig

Skolereform: Fynske skoler får lov at skære i lang skoledag

Skolereform: Fynske skoler får lov at skære i lang skoledag

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere