Log ind

Nye tal: Mange flere biler på Fynske Motorvej

  • Nye tal: Mange flere biler på Fynske Motorvej
    1 / 2
    Vognmand Torben Andersen fra Tommerup er en af dem, der er godt og grundigt træt af den massive trafik på Fynske Motorvej. Torben Andersen har 50 biler i sin forretning og taber godt en million kroner om året, når hans biler sænker farten fra 80 til 60 kilometer i timen på stykket fra Odense SV til Nr. Aaby. Arkivfoto: Michael Nørgaard
  • Nye tal: Mange flere biler på Fynske Motorvej
    2 / 2
    Vejdirektoratets opgørelse for trafikken på E20 fra 2010 til 2016 - de seneste tal fra første kvartal 2017 viser, at udviklingen fortsætter. Grafik: Mikkel Damsgaard Petersen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at danskerne kører mere end nogensinde på motorvejene på Fyn, og at myldretidstrafikken bliver mere og mere tæt.

Trafikken på Fynske Motorvej og de øvrige danske motorveje buldrer bogstaveligt talt afsted.

Det viser nye tal fra Vejdirektoratet, som dokumenterer, at der bliver mere og mere trangt på motorvejsnettet, ikke mindst det fynske.

Det er tredje år i træk, vi ser de her væksttal for trafikken og især motorvejene, og det er meget markant, så hvis bilisterne føler, at der er blevet mere travlt på motorvejen, så viser den her opgørelse, at de har ret.

Niels Tørsløv, trafikdirektør, Vejdirektoratet

Fra 2010 til 2016 er der kommet 22 procent flere biler på Fynske Motorvej, og der er intet i sol, måner og statistikker, der tyder på, at udviklingen sænker farten. Således steg antallet af kørte kilometer på det samlede danske motorvejsnet med 7,1 procent i første kvartal i år sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Større bilpark

Særligt heftigt er udviklingen gået de sidste tre år, og Niels Tørsløv, trafikdirektør i Vejdirektoratet, peger på flere årsager til den landsdækkende udvikling.

- Det er tredje år i træk, vi ser de her væksttal for trafikken og især motorvejene, og det er meget markant, så hvis bilisterne føler, at der er blevet mere travlt på motorvejen, så viser den her opgørelse, at de har ret.

- Væksten skyldes forbedret økonomi i samfundet, bedre beskæftigelse, en lav rente, og vi ser år for år rekordsalg for biler og leasing af biler. Det ser vi også igen i år, fastslår Niels Tørsløv, som også påpeger, at den danske bilpark er steget med 16 procent siden 2010, og at danskerne pendler længere og længere mellem bopæl og arbejdsplads.

Fyens Stiftstidende har siden maj skrevet om trænglsen på Fynske Motorvej, og selv om tendensen med tættere motorvejstrafik er generel for hele landet, udpeger Vejdirektoratet Fyn som et af de tre steder - de to andre er Hovedstadsområdet og Østjylland - hvor væksten er steget mest, og hvor der derfor også vil være tendens til kø, ikke mindst i myldretiden.

- De strækninger, der i forvejen har mest trafik, bliver også mest belastet i myldretiden. Det giver os nye udfordringer, for vi skal sørge for, at bilisterne udnytter vejnettet så godt som muligt og får så lidt spildtid i kø som muligt, siger trafikdirektøren.

Hurtig oprydning

Vejdirektoratet er i fuld sving med at forbedre eksisterende og udvikle nye metoder, der kan få motorvejstrafikken til at glide bedst og forhindre kø-kørsel og ulykker, der både har store menneskelige og økonomiske omkostninger.

- Vi er nødt til at blive endnu skrappere på at reducere de gener, vi kan påvirke, fastslår Niels Tørsløv og uddyber:

- Det gælder for eksempel hurtig oprydning efter ulykker - det samarbejder vi med Rigspolitiet om, og det arbejde fortsætter. Vi udvikler også trafikinformation, så den kommer så hurtigt som muligt ud og bilister ikke bliver overraskede over, at der er kødannelse. Vi er på vej ind i et nyt samarbejde med kommunerne, så trafikanterne også kan få information om f.eks vejarbejder på de kommunale veje.

De seneste tre år er trafikken på motorvejsnettet steget med cirka fem procent om året.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
9
Flere uheld i den fynske ferietrafik lørdag: Bilister kører for tæt

Flere uheld i den fynske ferietrafik lørdag: Bilister kører for tæt

11
Buschauffør har fået nok af køer: E20 er dagens første turist-stop

Buschauffør har fået nok af køer: E20 er dagens første turist-stop

8
Fire biler kørte sammen på E20: Første vognbane spærret i to timer

Fire biler kørte sammen på E20: Første vognbane spærret i to timer

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere