Log ind

National kampagne: Flere skal stemme 21. november

  • National kampagne: Flere skal stemme 21. november
    Det er særligt de unge, der skal bejles til i den nye kampagne for at få stemmeprocenten op. Arkivfoto: Carsten Bundgaard
  • National kampagne: Flere skal stemme 21. november
    Det er særligt de unge, der skal bejles til i den nye kampagne for at få stemmeprocenten op. Arkivfoto: Carsten Bundgaard

Virksomheder, organisationer og foreninger bør slå et slag for demokratiet, så flere stemmer til kommunal- og regionsvalget, mener Økonomi- og Indenrigsministeriet, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.

Samfundet skal bidrage til, at stemmeprocenten til kommunal- og regionsvalget 21. november bliver så høj som muligt.

Det mener Økonomi- og Indenrigsministeriet, som sammen med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner har søsat kampagnen "Tænk dig om, før du ikke stemmer".

I den beder de alle om tage ansvar for, at danskerne tropper op på valgstederne og sætter deres kryds, når der skal vælges medlemmer til de råd og bestyrelser, der skal styre landets fem regioner og 98 kommuner.

Stemmeprocenter ved kommunalvalg

1981: 73,3 procent1985: 69,8 procent

1989: 67,6 procent

1993: 71,2 procent

1997: 70.1 procent

2001*: 85,0 procent

2005:69,5 procent

2009: 65,8 procent

2013: 71,9 procent

* I 2001 lå kommunalvalget samtidig med folketingsvalget.

- Vi sender en appel til alle landets virksomheder, organisationer og foreninger - store som små - om at slå et slag for demokratiet, siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) i pressemeddelelse.

Tallene viser, at omkring 30 procent af de stemmeberettigede bliver hjemme, og ikke overraskende er det de unge vælgere under 30 år, der glimrer ved deres fravær.

- Borgerpligt at stemme

Opfordringen til at deltage aktivt bliver taget op hos SIKO, Samvirkende Idrætsklubber i Odense, som 8. november holder et valgmøde sammen med Erhvervsakademiet Lillebælt med deltagelse af flere byrådskandidater i Odense, blandt andre Jane Jegind (V) og Anders W. Berthelsen (S).

- Netop ved, at mødet foregår på en uddannelsesinstitution, håber vi, at vi kan få de unge studerendes input til, hvordan vi skal komme med vores ønsker for det lokale idræt, siger Henrik Schmidt, der er formand for SIKO, som har 220 foreninger under sig.

Kampagnen er også blevet bemærket af Carsten Aa, der er administrerende direktør hos Lindø port of Odense.

- Vi har ikke sat noget i gang, men hvis vi vil have det samfund, vi har, er vi en del af demokratiet, og dermed mener jeg, at vi har en borgerpligt til at stemme. Nu har jeg ikke set kampagnematerialet, men det er noget, vi helt klart vil gå ind i, siger Carsten Aa.

På den anden side advarer han imod, at man som arbejdsgiver går for meget ind i sådanne sager.

- Der er en grænse for, hvor meget man kan agere over for sit personale. Vi er ovre i noget, der er et eller andet sted er et privat anliggende, mener havnedirektøren.

  • Skovrider_Henrik_(2015)_016

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidendes redaktion i Middelfart, hvor jeg blandt andet dækker det politiske liv og kommunens udvikling.

Mere om emnet

Se alle
Ekspert forudser lavere valgdeltagelse

Ekspert forudser lavere valgdeltagelse

Borgmester er sikker: Unge får unge i boksen

Borgmester er sikker: Unge får unge i boksen

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere