Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Kulturel vinterferie: Flere gæster på fynske attraktioner

Kulturel
vinterferie:
Flere gæster på
fynske attraktioner

Annonce:

Billig tilbud på charterferie

Se alle vores destinationer og billige tilbud her!

Odense Zoo har ligesom de øvrige turistattraktioner haft en stigning i antal gæster i vinterferien uge 7. Arkivfoto
Foto: Hasse Frimodt

Artiklen er hentet i arkivet

De fynske turistattraktioner oplevede en stor stigning i antal besøgene i skolernes vinterferie i år i forhold til 2015. Større synlighed, lyder forklaringen.

Der har været mere trængsel på Fyns største turistattraktioner i vinterferien forrige uge, end der har i samme uge forrige år. Alle ni af de fynske turistattraktioner, avisen har været i kontakt med, har oplevet en general stigning af vinterferiegæster.

Naturama, Odense Zoo, H.C. Andersens Hus, Fjord & Bælt, Nyborg Slot, Johannes Larsen Museet og Forsorgsmuseet har i gennemsnit haft en stigning på 15 procent i antal gæster i vinterferien fra 2015 til 2016.

Kun Vikingemuseet Ladby og Danmarks Jernbanemuseum i Odense havde i 2015 et højere besøgstal. Her trak børnebanegårdens åbning Kronprins Frederik og mange gæster til. Museet oplever ellers også en generel stigning.

Større synlighed giver pote

Grunden til det større antal kulturelle visit skal findes i markedsføringen og i synligheden. Det mener Henrik Harnow, der er museumschef på Danmarks Jernbanemuseum

- Det skyldes, at vi har haft en bedre markedsføring og at vi har fået børnebanegården. Det har tiltrukket mange. Og så har der været en meget større synlighed i Odense omkring vinterferien, blandt andet kilte ved Rosengårdscenteret, siger han.

Den større synlighed oplever de også hos Naturama og Fjord og Bælt. Mange flere har lagt vejen forbi, og Naturama har allerede solgt halvdelen af det antal årskort, som de solgte i hele 2015.

- Vi har gjort meget ud af at være synlige både ude foran ved vejen og med presseomtale i aviser, fjernsyn og radio. Vi gør meget ud af at have spændende udstillinger og levende formidling, og det har givet en god fremgang, siger direktør Mette Thybo.

Ugen er nu mere komprimeret

Det er andet år, at skolernes vinterferie ligger i uge syv og ikke uge otte, som den gjorde tidligere. Det er noget, de har bidt mærke i rundt på Fyn.

- Vi er gået frem i forhold til sidste år. Men vi har et lidt lavere niveau, hvis vi lægger de to ugers vinterferie sammen, som vi havde før, og sætter i forhold til nu, siger Odense Zoo’s direktør Jens Odgaard Olsson.

Også Merete Schultz, der er publikumschef hos H.C. Andersens Hus, oplever, at langt flere gæster museet samme uge.

- Vi har mærket, at det er blevet mere komprimeret. Før var det mere fordelt på to uger, nu kommer de i stedet i samme uge, siger hun.

Forrige uge gæstede 2156 H.C. Andersens Hus. Det er knap 20 procent flere, end der var samme uge forrige år. På en normal uge uden for højsæsoner har H. C. Andersen 700-800 gæster.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70