Log ind

Kritik på OUH: - Vi kan gøre det bedre

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Afdelingschef i Rengøring & Patientservice Carsten Holmer forholder sig til kritikken i medarbejdertilfredsheds-undersøgelse blandt rengørings-medarbejdere på Odense Universitetshospital.

Annonce

- Hvad tænker du om, at dine medarbejdere er så kritiske?

- Det gør selvfølgelig indtryk, når vi på nogle områder får nogle forholdsvis unuancerede kommentarer. Til gengæld kommer der også mange andre kommentarer, som går i den anden retning. Og målt op mod den generelle tilfredshed i MTU'en, så synes jeg, vi får et mere nuanceret billede.

- Hvis man holder resultatet af den seneste rengøringskontrol sammen med kommentarsporet i medarbejdertilfredshedsundersøgelsen, ligner det, at der er en årsagssammenhæng. Kan du se den?

- Så skulle det være gået anderledes i efteråret, for den generelle tilfredshed i afdelingen og kommentarene er faktisk blevet mere positive end tidligere. Så jeg tænker ikke umiddelbart, der er nogen sammenhæng. I den forbindelse kan jeg sige, at vi lige har fået resultatet af ekstraordinære rengøringskontrol der blev iværksat efter det dårlige resultat, og der består vi med bravur.

- Vi har en stor grad af distanceledelse, og derfor er vores ledelse i høj grad også bygget på tillid.

- Flere taler om kolleger, der holder alt for mange og lange pauser, uden at ledelsen griber ind. Er det rigtigt?

- Det er ikke et billede, jeg kan genkende. Vi er opmærksomme på at have et rimeligt pausemønster. Vi har en stor grad af distanceledelse, og derfor er vores ledelse i høj grad også bygget på tillid. Det er ikke mit indtryk, at det er et stort, generelt problem, men jeg vil ikke udelukke, at der kan være svigt og uhensigtsmæssigheder i så stor en personalegruppe med 600 ansatte, der er på alle matrikler, 24 timer i døgnet, 365 dage om året.

- Vi kan gøre det bedre

- Netop kontrollerne bliver også nævnt. Nu virkede de så tydeligvis i efteråret, men både i undersøgelsen og blandt de ansatte, jeg har talt med, nævnes det, at den ikke kommer uanmeldt og derfor ikke afspejler hverdagen?

- Kontrollerne bliver udført efter de nationale standarder. Så hvis medarbejderne oplever, at de ikke er noget værd, så er det de nationale standarder, vi skal have kigget på. Vi ved, hvornår kontrollen kommer, men ikke hvilke lokaler den vil kigge på.

- Men hvad vil I gøre ved det?

- For os har det i den grad været et wakeup call, at kvaliteten ikke bestod i den kontrol fra efteråret, så den indsats, vi har sat i værk efterfølgende, er kommet for at blive, og vi er i gang med at slå en stilling som kvalitetskonsulent op for at vi i højere grad kan komme ud dagligt og lave kvalitetskontrolarbejde.

- Så du anerkender de mange kommentarer om en usynlig ledelse, som ikke har styr på tingene?

- Nej, men jeg vil anerkende, at vi kan gøre det bedre, og det har vi fundet ud af i efteråret.

- Der kan have været en svipser

- Et tredje problem er manglende oplæring af vikarer. Hvordan kan det ske?

- Vi har netop indført et nyt koncept, hvor vi bruger lokale oplæringsansvarlige i personalet for netop at håndtere den problemstilling. Oplæring af sommerferieafløsere er noget, vi i flere år har kørt projekter på. Jeg kan ikke afvise, at der har været en svipser eller to undervejs, men det er noget, vi er meget opmærksomme på.

- Hvad er konsekvensen af de svipsere?

- Det er vel som i andre brancher. Så tillægger man sig dårlige vaner og får ikke udført rengøringen efter de rigtige principper med risiko for, at arbejdet ikke er i orden.

  • Byline billeder

    Journalist

    Jeg er journalist og nyhedsredaktør på Fyens Stiftstidende og Fyens.dk. Med udgangspunkt i samfundsdelen af aktualitet-, samfunds- og erhvervsredaktionen i Odense skriver jeg primært om forhold i Region Syddanmark - herunder sygehusvæsenet og akutområdet. Tidligere har jeg arbejdet som erhvervsjournalist på avisen og har desuden en fortid på Jydske Vestkysten samt artikelbureauet Storyhouse. Privat bor jeg i Odense og har to børn.

Mere om emnet

Se alle

Rengøringsfolk på OUH: Dårlig arbejdsmoral og svag ledelse

Ekspert om OUH-rengøring: - Svært at sige noget om konsekvenserne

Ekspert om OUH-rengøring: - Svært at sige noget om konsekvenserne

OUH dumper: Massive problemer med rengøringen

OUH dumper: Massive problemer med rengøringen

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere