Log ind

Gul og Gratis-direktør: Facebook gør bare markedet større

  • Gul og Gratis-direktør: Facebook gør bare markedet større
    Direktør i Gul og Gratis, Richard Wraae, tror ikke, at Facebook Marketplace får konsekvenser for Gul og Gratis, når det inden længe bliver rullet ud til de danske brugere. Arkivfoto: Michael Bager
  • Gul og Gratis-direktør: Facebook gør bare markedet større
    Direktør i Gul og Gratis, Richard Wraae, tror ikke, at Facebook Marketplace får konsekvenser for Gul og Gratis, når det inden længe bliver rullet ud til de danske brugere. Arkivfoto: Michael Bager

Artiklen er mere end 30 dage gammel

  • Nyheden om, at danskere snart kan handle via Facebooks nye funktion "Marketplace", får ikke direktør for Digitale Medier hos Jysk Fynske Medier, Richard Wraae, til at ryste i bukserne.
  • Han mener tværtimod, at mere handel på Facebook kan gavne koncernens egen handelsplatform, Gul og Gratis.

Inden længe vil et lille ikon med en ny funktion dukke op, når du åbner Facebook. Den hedder Marketplace, og her kan du sælge og købe brugte ting og sager. Det er nu ikke, fordi handel på Facebook er et nyt fænomen, og i forvejen handler mange ejendele på det sociale medie, uden at det giver problemer for Gul og Gratis:

- På Facebook er det sværere at holde prisen. Det er lettere at stå fast, hvis man handler med en fremmed i stedet for en, man har i sin vennekreds. På Facebook bliver der i høj grad handlet små varer som børnelegetøj, babyting og tøj, der tidligere også blev givet væk. En traktor, som er noget af det, vi har, bliver ikke solgt på Facebook, siger direktør for Digitale Medier i Jysk Fynske Medier, Richard Wraae.

Facebooks nye tiltag, hvor du kan læse om produkterne og skrive direkte til ejeren, kommer dog i højere grad til at ligne eksisterende online markedspladser som Gul og Gratis, men heller ikke det kommer til at få store konsekvenser, vurderer direktøren.

- Det kommer til at betyde noget, men det bliver ikke kritisk for os, siger han.

Svært for andre

I første omgang vil Marketplace, som blev tilgængelig på de engelsktalende markeder i oktober, først komme ud til en procent af de danske Facebook-brugere, inden den bliver tilgængelig for resten af landet.

Richard Wraae er glad for, at der kommer nye muligheder for online køb og salg.

- Samlet set er det en fordel at øge salget på Facebook, for når det regner på præsten, så drypper det på regnen. Vi har flere salg, hvor der er overlap med andre sider Richard Wraae, der kalder Facebook og Gul og Gratis for "konkollegaer".

- Ja, det er en konkurrent, men mere konkurrence udvikler, og det gavner i sidste ende forbrugeren, siger Richard Wraae.

Antallet af brugere på guloggratis.dk svinger meget, men i perioden 17. juli til 15. august havde siden knap 2,1 millioner brugere og 6,5 millioner besøgende, og en undersøgelse af brugernes adfærd i 2015 viste, at 71 procent af brugerene også benyttede andre markedspladser, når de skulle handle - uden at det gik ud over aktiviteten på Gul og Gratis.

- Det er ikke noget nyt med konkurrenter, det er fedt, at der kommer nogle nye og stiller krav til os, siger Richard Wraae.

Sådan virker Facebook Marketplace

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere