Log ind

Grafik: Så dyrt bliver et frimærke

  • Grafik: Så dyrt bliver et frimærke
    Et frimærke på et A-brev stiger fra nytår til næsten det dobbelte. Fra 10 kroner i dag til 19 kroner i 2016.
  • Grafik: Så dyrt bliver et frimærke
    Et frimærke på et A-brev stiger fra nytår til næsten det dobbelte. Fra 10 kroner i dag til 19 kroner i 2016.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Prisen på et A-brev stiger fra 10 til 19 kroner til nytår.
Postchef vil stadig gerne have, at danskerne sender breve, men mener, at man skal vænne sig til, at et brev er flere dage undervejs.

Et personligt brev, der er fremme hos modtageren næste dag bliver en dyr fornøjelse fra år 2016.

PostNord Danmark, som Post Danmark er en del af, meddelte onsdag, at prisen på et A-brev kommer til at stige fra 10 til 19 kroner fra nytår.

Prisstigningen skyldes, at danskerne i dag sender langt færre hastebreve, end de gjorde tidligere, forklarer Henning Christensen, chef for PostNord Danmark.

- Det handler om, at samfundet har udviklet sig, og danskerne har ændret vaner. Den hurtige kommunikation bliver i dag klaret over digitale medier, mail og sms, siger Henning Christensen.

- Bliv ved med at sende breve

- Et brev bliver i dag brugt, når man ønsker at skabe opmærksomhed om noget. For eksempel julekort og feriehilsner. Det kan man fortsat gøre for otte kroner, siger Henning Christensen og henviser til B-posten, der er stigende i popularitet, men som er længere undervejs.

B-breve kan tage op til fire dage om at nå frem. I dag koster et B-brev syv kroner, og den pris stiger til otte kroner fra nytår.

Den type breve passer godt til det behov, de fleste danskere har, når de sender invitationer og julekort, mens man må leve med at betale mere, hvis man er sent ude, forklarer Henning Christensen.

Del af spareøvelse

Der bliver i dag sendt mindre end 20 procent af de A-breve, der blev, da det var på sit højeste i 1999.

Foruden prisstigningerne på portoen, har Post Danmark de senere år været igennem skrappe spareøvelser og effektiviseringer, der har reduceret omkostningerne med mere end 1,5 mia. kroner over de seneste 5 år.

- Vi beder ikke bare vores kunder om at holde for. Vi har virkelig skåret til i vores egen virksomhed, forklarer Henning Christensen.


  • Lasse Hansen

    Af:

    Journalist og redaktionel projektleder. Tilknyttet nyhedsredaktionen i Odense. Mor til tre.

Mere om emnet

Se alle
Transportminister om prishop på porto: Det er voldsomt

Transportminister om prishop på porto: Det er voldsomt

Prisforhøjelse: 19 kroner for at sende et brev

Prisforhøjelse: 19 kroner for at sende et brev

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere