Log ind

Gode grunde: Derfor skal du spise Middelhavskost

  • Gode grunde: Derfor skal du spise Middelhavskost
    1 / 2
    De indbydende spanske tapas er et rigtig godt afsæt til den anbefalelsesværdige middelhavskost.
  • Gode grunde: Derfor skal du spise Middelhavskost
    2 / 2
    Har du nydt solen og maden ved Middelhavet, så luk øjnene og tænk på en et veldækket bord med fisk, fjerkræ, olivenolie, grønt og frugt så rammer du temmelig tæt på den anbefalelsesværdige middelhavskost.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Annonce

Middelhavskosten er blevet det nye sort for diætister og sundhedsforskere.

Utallige undersøgelser har nemlig gennem de sidste 10 år vist, at maden fra Middelhavsområdet, hvor man spiser masser af fisk, fjerkræ, fuldkorn, olivenolie, grønt og frugt, men mindre rødt kød og mættet fedt, er godt for helbredet.

Det skriver www.klogkost.dk.

Her er fire af de sunde grunde til at spise spansk, italiensk, græsk eller anden kost fra Middelhavsområdet.

Hjertekar-problemer

Da forskere i 2013 tjekkede delresultaterne af en klinisk test af Middelhavskosten, var resultaterne så klare, at de besluttede at stoppe forsøget af hensyn til deltagernes helbred.

Vel at mærke helbredet for de deltagere, der ikke spiste en Middelhavsdiæt, men istedet kun spiste fedtfattig diæt.

Resultaterne af undersøgelsen med 7.445 deltagere, der enten var overvægtige, rygere, diabetes eller havde andre risikofaktorer for hjertekarsygdomme, viste, at Middelhavskosten var den fedtfattige diæt overlegen.

Efter fem år viste det sig at omkring 30 procent flere af deltagerne på den fedtfattige diæt var ramt af hjerteanfald eller døde af hjertesygdom

Nyresygdom

Middelhavsdiæten reducerer risikoen for at udvikle kronisk nyresygdom, der kan resultere i hjertekarsygdom og blodpropper.

Det viser en undersøgelse, hvor forskere fra Columbia University Medical Center har fulgt 900 deltagere i næsten syv år.

Deltagerne fik point efter hvor godt de efterlevede Middelhavsdiæten.

Undersøgelsen viste, at for hvert point de scorede havde de en 17 procent lavere risiko for at udvikle kronisk nyresygdom.

Fik de fem point eller mere levede de helt op til diætens anbefalinger eller spiste endnu sundere. Det viste sig at være forbundet med en 50 procents lavere risiko for at udvikle kronisk nyresygdom og en 42 procent lavere risiko for at nyrefunktionen hurtigt blev dårligere.

Slagtilfælde

Jo mere kvinder efterlever Middelhavskosten, desto mindre bliver deres risiko for at blive ramt af et slagtilfælde. Hvis de kun spiser Middelhavskost kan de reducere risikoen med 18 procent i forhold til personer, der næsten ikke efterlever diæten.

Læs også: 11 madråd, der hindrer slagtilfælde

Forskerne fra North Shore University Hospital i Manhasset i New York analyserede data fra mere end 104.000 lærere i Californien, der i gennemsnit var 52 år.

Deltagerne blev delt op i fem grupper afhængig af hvor godt de efterlevede diæten.

Selv om de, der nøje efterlevede diæten, havde en nedsat risiko for et slagtilfælde forårsaget af en blodprop, havde den sunde kostplan ingen effekt på en persons risiko for en blødning, såkaldt hæmoragisk slagtilfælde.

Diabetes

Middelhavskosten suppleret med olivenolie eller nødder kan reducere din risiko for at udvikle diabetes 2 - uden at du behøver at tabe dig.

Læs også: 10 skjulte grunde til at mavefedtet sidder fast

Overvægt er ellers en alvorlig risiko for diabetes 2, så de spanske forskere fra Red de Fisiopatología de la Obesidad y Nutrición i Madrid udvalgte 3.541 overvægtige mænd og kvinder uden diabetes i alderen 55 til 80 år, der havde en høj risiko for hjertesygdom - en tilstand, der er kendt for at være en risikofaktor i forbindelse med diabetes 2.

Deltagerne blev delt op i tre grupper, som enten skulle spise fedtfattigt, eller en middelhavskost suppleret med enten 50 ml ekstra olivenolie eller en håndfuld nødder dagligt.

Læs også: Ny tabletbehandling til overvægtige diabetikere

Efter fire år konstaterede forskerne, at 273 deltagere havde udviklet diabetes. Af disse var 101 fra gruppen, der spiste fedtfattigt, mens 80 var fra gruppen, som supplerede middelhavskosten med ekstra jomfru olivenolie og 92 var fra gruppen, som supplerede middelhavskosten med ekstra nødder.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Middelhavskost og motion virker mod ­demens

Middelhavskost og motion virker mod ­demens

Sunde grunde: Spis du bare mere olivenolie

Sunde grunde: Spis du bare mere olivenolie

Så meget kan spansk mad forlænge dit liv

Så meget kan spansk mad forlænge dit liv

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere