Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Fynsk filter: Dinex og SDU renser luften sammen

Fynsk filter:
Dinex og SDU
renser luften
sammen

Annonce:

Dit livs fest – fest med det hele

Billig weekendophold og mad i topklasse!

Kraner og andre store dieselmaskiner udleder NOx-gasser og sodpartikler. Det kan et nyt fynsk partikelfilter være med til at begrænse
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Artiklen er hentet i arkivet

Forskere fra Syddansk Universitet har sammen med Middelfart-virksomheden Dinex udviklet en ny metode til at
fange sundhedsskadelige partikler fra dieselmotorer.

En gruppe forskere fra SDU har i samarbejde med Dinex udviklet et nyt partikelfilter, som kan blive et effektivt redskab til at begrænse skadelige partikler fra store dieselmaskiner. Filteret er stadig ved at blive testet af Dinex.

Opfindelsen skal i første omgang rettes imod tunge kraner, gravkøer og andre offroadere på danske byggepladser, der står for en stor udledning af NOx-gasser og sodpartikler.

Jeanette Hvam, der er overflade- og materialefysiker fra SDU, fortæller, at det specielle partikelfilter har været undervejs siden 2012, men det kommer på markedet i løbet af 2016, hvor EU's nye miljøregulativer for tunge maskiner træder i kraft.

Begrænser farlig forurening

Den skadelige udstødning fra dieselmotorerne indeholder små nanopartikler, der kan transporteres fra vores lunger og ud i blodet. Det kan forårsage kræft og øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme og
astma.

SDU's forskningsmagasin, Ny Viden, skriver, at forureningen koster Danmark i omegnen af 2,8 milliarder kroner om året i omkostninger
til sundhedsskader, som er opstået på grund af partikler i udstødning.
For at mindske luftforureningen skærper EU løbende kravene til,
hvad biler må udlede af farlige gasser og partikler.

Udviklingen af filteret har budt udviklerne på store udfordringer, for på den ene side, skal gasser kunne slippe igennem filteret og videre ud i udstødningen, men samtidig skal filteret kunne opfange de skadelige partikler i cellevæggene.

– Vores løsning består af et materiale, som hedder siliciumkarbid,
der kan tåle op til 2.000 grader, fortæller Jeanette Hvam.

Det er samme materiale som bruges i rumfærgers varmeskjold. Materialet er næsten lige så hårdt som diamant, men har den ulempe, at
det bliver til kul, hvis det udsættes for ekstrem varme.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70