Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Forsker: Hæmmer børnenes læring

Forsker:
Hæmmer
børnenes
læring

Annonce:

Diner Transportable-Buffet-Smørebrød-Selskaber- fra 10 til 160 pers. Klik her!

Diner Transportable-Buffet-Smørebrød-Selskaber- fra 10 til 160 pers. Bedste mad på Nordfyn!

Det er vigtigt, at det er lærere, der arbejder i folke- og privatskoler, siger skoleforsker, der forstår problemet med lærermanglen.
Foto: Free/Branderup Gorm

Artiklen er hentet i arkivet

Det er særdeles vigtigt, at læreruddannede bliver fastholdt i jobbet på folke- og friskoler, siger forsker.

Det er alvorligt, at over 17.000 læreruddannede ikke står ved tavlen på en folkeskole eller privatskole.

Det siger skoleforsker ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen på baggrund af en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

De seneste tilgængelige tal viser ifølge Politiken, at 17.034 uddannede folkeskolelærere ikke underviste på en skole i september 2014.

- Det er naturligvis godt, at man kan bruge læreruddannede mange forskellige steder, men der er mangel på lærere, og derfor har man interesse i, at folk arbejder som lærere, når de er færdige med deres uddannelse, siger Andreas Rasch-Christensen.

Formand for løn- og personaleudvalget Michael Ziegler (K) kalder det derimod en naturlig udvikling, at læreruddannede har andre job.

- Det gode ved denne udvikling er, at vi får et langt mere mobilt arbejdsmarked, hvor arbejdstagerne bruger deres kompetencer inden for flere forskellige brancher, siger han til Politiken.

Det er dog svært at forestille sig, at andre faggrupper i lige så høj grad kan varetage undervisningen i skolerne, siger skoleforskeren.

- Der er grundlæggende ikke noget i vejen med, at folk med andre uddannelser bag sig underviser.

- Men problemet er, at der mangler for mange læreruddannede, fordi lærerne er den faktor, som har størst betydning for elevernes læring og deres sociale udvikling, siger han.

Læreruddannelsen giver vigtige kompetencer i at lede en klasse og skabe sociale relationer, forklarer han.

En ny evaluering, som Danske Professionshøjskoler og Styrelsen for Videregående Uddannelse har lavet, viser dog, at frafaldet på læreruddannelsen er mindsket.

Undersøgelsen er lavet i kølvandet på, at der i 2012 blev indført optagelsessamtaler blandt kvote 2-ansøgere til læreruddannelsen.

I 2012 var frafaldet 17 procent for de studerende på første studieår, mens det i 2014 var faldet til 13 procent.

Og det er netop på uddannelserne, at der skal sættes ind, hvis man skal komme lærermanglen til livs, siger Andreas Rasch-Christensen.

- Det vigtigste er at sikre, at vi får uddannet dem, vi har brug for, og så efterfølgende sikrer, at skolen er et attraktivt sted at arbejde, siger han.

Mere om emnet

Se alle

17.000 lærere arbejder ikke i skolerne

Enhedslisten: Bekymrende at lærere undgår job på skoler

Enhedslisten: Bekymrende at lærere undgår job på skoler

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70