Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Før stort statusmøde: - Kina Alliancen er en god forretning

Før stort
statusmøde:
- Kina Alliancen
er en god forretning

Annonce:

Afbudsrejser – Spar op til 40%

Lige nu – masser af billige afbudsrejser

Thomas Kastrup, forretningschef i den fælles fynske turismeindsats Destination Fyn, som hører under Udvikling Fyn. Det er Udvikling Fyn, der står i spidsen for Kina Alliancen.
Foto: Lasse Hansen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det fynske turistprojekt Kina Alliancen begyndte med et mål om 10.000 overnatninger om året på Fyn fra kinesiske turister. Det er ikke nået, men blandt andet en stigning i endagsturister har alligevel gjort alliancen til en god forretningsmodel, vurderer Destination Fyns forretningschef forud for møde.

Når Destination Fyn onsdag mødes med de 24 andre medlemmer af Kina Alliancen, er det tid at gøre status og samle op på erfaringerne fra de sidste knap tre år.

Og selvom ambitionen fra alliancens begyndelse i april 2013 om 10.000 overnatninger fra kinesiske turister om året langt fra er nået, går tingene den rigtige vej. Det fortæller Thomas Kastrup, forretningschef i Destination Fyn.

- Sammen med virksomhederne blev vi enige om, at vi gerne ville bygge videre på pilotprojektet og de erfaringer, vi havde gjort, da det var slut. Der var fremdrift i projektet og begyndende tegn på, at der ville komme flere kinesere. Og den tendens er blevet forstærket i 2015, hvor virksomhederne har mærket høj vækst, siger han.

Tredobling af kinesiske turister på et år

Ifølge Danmarks Statistik var der sidste år 3148 kinesere, der overnattede på fynske hoteller og feriecentre, mens Destination Fyn fra de kinesiske rejsebureauer, der samarbejdes med, har fået oplyst tallet 3274. En pæn stigning fra de 972 overnatninger fra kinesiske turister i 2014 og den hidtige rekord på 1435 i år 2005, hvor 200-året for H.C. Andersens fødsel blev fejret.

Ifølge Thomas Kastrup skyldes stigningen blandt andet kampagner, som alliancen har investeret i sammen med kinesiske rejseselskaber.

Forretningschefen nævner Magasin, First Grand Hotel og Egeskov Slot som nogle af de virksomheder, der har mærket den øgede turisme fra Kina i det forgangne år.

- Egeskovs investering i Kina Alliancen er tjent ind. Og går det godt på Egeskov i forhold til kinesere, så smitter det af på antallet af overnatninger i Odense. For så begynder oplevelsespakken at være tilstrækkelig stor til, at flere kinesiske turister vil overnatte på Fyn, siger Thomas Kastrup.

To-cifret millionforretning

Og netop flere overnattende kinesere har hidtil været det store mål for alliancen, der tæller 25 aktører fra det fynske erhvervsliv og har et årligt budget i omegnen af 2,5 millioner kroner.

For en overnattende kinesisk turist bruger i gennemsnit 1800 kroner på et døgn, mens en dagsturist kun bruger 1000 kroner. Det viser beregninger foretaget af Visit Denmark.

Trods den pæne stigning i antallet af overnatninger, er der langt til målsætningen om 10.000 overnattende kinesere om året.

- Vi nåede ikke de 10.000 overnatninger i 2015, men det er et spørgsmål om tid. Zentropa-filmen "My Best Friend Andersen", som Odense Kommune har investeret i, forventes lanceret i Kina i 2018 og vil løfte turismen til et helt nyt niveau, så vi skal sigte endnu højere. Men gennem blandt andet endagsturismen har Kina-indsatsen allerede nu været en god forretningsmodel, og det er primært dét, vi forholder os til, siger Thomas Kastrup.

H.C. Andersens Hus registrerede sidste år 10.000 besøg fra kinesere. Og på baggrund af Visit Denmarks tal for kinesiske turisters forbrug, skønner Destination Fyn, at kineserne har betydet en omsætning på godt 12,5 millioner kroner på Fyn i 2015.

Af Danmarks Statistik fremgår det, at Sydjylland, Østjylland, Nordsjælland og Østsjælland de seneste fem år har haft væsentligt flere overnattende kinesere end her på Fyn. Hvorfor?

- Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg vil tro, det handler om erhvervsrejsende. Det må være arbejdsophold eller nogle delegationer, der har været af sted på faglige studieture eller konferencer. De nævnte landsdele har ikke samme attraktioner som os. Der er ingen tvivl om, at Fyn og Odense står rigtig stærkt, hvis man kigger på, hvad det brede kinesiske rejsemarked efterspørger i forhold til Danmark.

Fortællingen om H.C Andersen

Den helt store lokkedue i den fynske jagt på kinesiske turister er ikke overraskende H.C. Andersen. Og skal digteren have størst mulig effekt som trækplaster, skal fortællingen om ham være ærlig og oprigtig. Det viser en analyse foretaget af branding-virksomheden Mensch, som på bestilling fra Destination Fyn og en lang række andre aktører har udarbejdet en strategi for, hvordan Fyn bør formidle H.C. Andersen i turisme-øjemed.

- Vi står nu med en konkret fortælling om H.C. Andersen, der vil give markedsføringen større effekt, fordi der bliver kommunikeret det rigtige i forhold til det kinesiske marked. Ikke dét, vi tror, er det rigtige, men dét, vi har analyseret os frem til, er det rigtige, siger Thomas Kastrup og fortsætter:

- Kodeordet er autencitet. Det skal ikke være en tivolisering af H.C. Andersen, men en autentisk fortælling. Det er vigtigt at have den markedsindsigt, og det er også noget af det, vi vil præsentere på mødet i næste uge.

Til rejseliv.dk sagde du i 2014: “Vi har en konkurrencefordel, der hedder H.C. Andersen, som er ekstremt populær blandt kineserne, og derfor har vi en mulighed for at vokse hurtigere end konkurrenterne, hvis vi gør vores arbejde godt.”

Har I overvurderet H.C. Andersen som trækplaster?

- Nej, det synes jeg ikke. Hvis du kigger på omsætning og endagsbesøg, så er der en god sandsynlighed for, at citatet stadig holder. Vi er nødt til at forholde os til, at Fyn ligger, som det gør, på Danmarkskortet. Det er en fordel, men også en begrænsning. Vi ligger tæt på København, og det er derfor, vi har et stort potentiale i forhold til endagsturisme. Men vi vil selvfølgelig gerne have overnatningerne også, siger Thomas Kastrup.

Foruden Destination Fyn og Kina Alliancen er aktørerne bag den nye, strømlinede fortælling Odense Kommune, H.C. Andersen Fonden, Odense Bys Museer, Visit Odense, H.C. Andersen Centret på SDU og Visit Denmark, men materialet sendes til alle de organisationer, der bruger digteren i markedsføring rettet mod Kina.


Om Kina Alliancen

  • Kina Alliancen blev dannet i april 2013 og består af 25 aktører: Slotte, hoteller, butikker, attraktioner og andre i den fynske turistbranche. Herudover er også tre kinesiske rejsebureauer med i samarbejdet.

  • Målet med alliancen er at udveksle erfaringer og at samarbejde om initiativer, som kan lokke flere fra kinesernes øvre middelklasse til landet. En befolkningsgruppe, som i stigende grad rejser ud i verden.

  • Alliancen startede med et budget på omkring en million kroner årligt i 2013 og 2014, men er de senere år oppe på omkring 2,5 millioner kroner. Penge, der dels kommer fra Odense Kommune og turist- og markedsføringsforeningen Fomars og dels fra de virksomheder, der er med i samarbejdet.

Mere om emnet

Se alle
Nye pakkerejser: 700 flere kinesere vil besøge Fyn

Nye pakkerejser: 700 flere kinesere vil besøge Fyn

Odense sætter fire mio. kroner i Kina-film

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70