Log ind

Færre parkeringspladser: Tag cyklen eller brug letbanen til Nyt OUH

  • Færre parkeringspladser: Tag cyklen eller brug letbanen til Nyt OUH
  • Færre parkeringspladser: Tag cyklen eller brug letbanen til Nyt OUH

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

Nyt OUH får 3000 cykelparkeringspladser og kollektiv trafik lige uden for døren. Til gengæld bliver der færre parkeringspladser end i dag.

To letbanestationer og 3000 cykelparkeringspladser på Nyt OUH's område skal gøre det attraktivt at vælge enten kollektiv transport eller cykel skal til og fra det nye sygehus.

Til gengæld bliver der kun 2000 parkeringspladser til biler, hvilket er 1000 færre end ved det nuværende sygehus.

Reduktionen i antallet af p-pladser er belsuttet af bygherren Region Syddanmark, selv om beregninger har vist, at der bliver behov for i omegnen af 3000 p-pladser. Det fremgår af det såkaldte dispositionsforslag.

Men idéen er, at en begrænsning af parkeringsudbuddet kan få flere til at bruge cykel og letbane, som forbinder Odense centrum med Nyt OUH, mens der selvfølgelig stadig vil være p-muligheder for de, som har brug for det.

Kommer man som bruger af kollektiv transport ind med Svendborgbanen, bliver det muligt at stige om fra tog til letbane på Hjallese Station.

De, der vælger at tage bilen til Nyt OUH, får en lettere vej dertil sammenlignet med de adgangsforhold, der i dag er ved det nuværende sygehus.

Den forlængede Munkebjergvej med fire spor giver direkte og hurtig forbindelse fra motorvej E20.

To tilslutningsveje leder fra Munkebjergvej bilisterne direkte ind på den ringvej, der anlægges rundt om Nyt OUH.

Fra hospitalsringen bliver det let at komme ind til parkeringspladserne på området.

Derudover kan Odense Kommunes planlagte Parkér og Rejs-parkeringsplads ved Munkebjergvej anvendes, når der mangler parkeringspladser. Enten man derfra gå til sygehuset - eller alternativt hoppe om bord i letbanen.

I projektet er der reserveret areal til yderligere 1000 parkeringspladser til biler, som kan anlægges på et senere tidspunkt, hvis det skønnes nødvendigt.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
Nyt OUH: Et sted mellem Ferrari og Opel Astra

Nyt OUH: Et sted mellem Ferrari og Opel Astra

42
Interaktivt kort: Gå på opdagelse i fremtidens OUH

Interaktivt kort: Gå på opdagelse i fremtidens OUH

10
Nyt supersygehus: Sådan blev første spadestik fejret

Nyt supersygehus: Sådan blev første spadestik fejret

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere