Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Facebook-ekspert: Kæmpe fadæse af Middelfart Kommune

Facebook-ekspert:
Kæmpe fadæse af
Middelfart Kommune

Annonce:

Bliv friskole-, efterskole- eller højskolelærer fra Den Frie Lærerskole.

Bliv friskole-, efterskole- eller højskolelærer fra Den Frie Lærerskole

Tonen er nogen gange hård på Middelfart Kommunes kampagneside på Facebook "Bevar Middelfart Sygehus".

Artiklen er hentet i arkivet

Benjamin Rud Elberth, digital chef og social medie-ekspert hos TV2, kalder det både misforstået og forfærdeligt, at Middelfart Kommune har begået en kæmpe fejl ved at danne ramme om og "like" på kommunens Facebook-side "Bevar Middelfart Sygehus". Middelfart Kommune har nu fjernet seks kommentarer.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) har fuldstændigt ret, når hun kritiserer Middelfart Kommune for at danne ramme for og ligefrem "like" en række hårde kommentarer på kommunens Facebook-gruppe "Bevar Middelfart Sygehus".

Sådan lyder vurderingen fra Benjamin Rud Elberth, der er digital chef hos kommunikationsfirmaet Geelmuyden Kiese.

- Der er ingen undskyldning. Det er forfærdeligt, fuldkommen skævt og misforstået. Kommuner skal om nogen sørge for, at debatten holder en god tone. Og så bliver det selvfølgelig endnu værre, når de ligefrem ”liker” kommentarerne, siger Benjamin Rud Elberth.

Han mener, at Middelfart Kommune bærer et særligt ansvar for at sikre, at debatten på kommunens kampagneside på Facebook holder sig inden for skiven.

- Prøv at tænk på, hvordan folk ville have reageret, hvis der var en person, der blev hængt ud på den måde på kommunens hjemmeside. Så havde de jo ikke tøvet med at slette det i det sekund, de så det. Her har de i stedet ”liket” det. Så de skal skynde sig at få slettet de opslag i en fart, siger Benjamin Rud Elberth, der rådgiver flere kommuner om deres kommunikation på de sociale medier.

- Det kan være en lang og sej kamp, når kommuner går på Facebook. Borgerne opfatter dem ikke altid, som nogen der gerne vil hjælpe dem. Så der går typisk lang tid, før kommunen har fået etableret en god debat med en god tone. Derfor er det jo helt skævt, når kommunen pludseligt havner i den anden grøft og er med til at lægge tryk på den dårlige tone.

Kommunikationsafdelingen hos Middelfart Kommune har forklaret, at et "like" fra kommunen skal opfattes som et tak for indsparket i debatten og ikke er et udtryk for, at kommunen erklærer sig enig i kommentarerne. Kommunen har dog erkendt, at det kan sende forkerte signaler og har derfor lørdag gennemgået alle de kommentarer, som kommune har "liket". Desuden har kommunen fjernet seks kommentarer. Fem af dem var chikanerende, mens den sidste var racistisk.

Kære alle. Vi takker for de flere tusind kommentarer her på siden de seneste uger. Kampen for Middelfart Sygehus er for...

Opslået af Bevar Middelfart Sygehus på 13. februar 2016

Mere om emnet

Se alle
Når et Facebook-"like" går skævt

Når et Facebook-"like" går skævt

Lose om hårde angreb på Facebook: Tak for kaffe, Middelfart Kommune

Lose om hårde angreb på Facebook: Tak for kaffe, Middelfart Kommune

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70