Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Ekspert: Ranglister for skoler afliver rygter

Ekspert:
Ranglister
for skoler
afliver rygter

Annonce:

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Professor Niels Egelund, mener at den nye database kan være med til at udvikle skoler til det bedre /Arkiv, RB PLUS/ (Jacob Ehrbahn/POLFOTO/arkiv)
Foto: EHRBAHN JACOB/POLFOTO

Artiklen er hentet i arkivet

Undervisningsministeriet åbner database over fravær, karakterer og trivsel i skoler

Der var en overvældende interesse den første dag for Undervisningsministeriets nye database over blandt andet skolernes fravær, trivsel og karakterer. Databasen brød simpelthen sammen.

Den nye database er i de første to dage ellers blevet dømt som unødvendig af formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo. Han mener, tallene giver et forsimplet billede af kvaliteten på de enkelte skoler.

Undervisningsminister, Ellen Trane Nørby (V) mener, at databasen netop skal være med til at sikre god kvalitet på skolerne. Ved offentliggørelsen lød det fra ministeren:

- Det er et udviklingsværktøj, der skal hjælpe skolerne til at opnå bedre resultater og klæde forældre, elever, lærere og ledere bedre på til at tale sammen om udfordringerne.

Professor Niels Egelund holder med ministeren.

- Databasen kan både bruges til at aflive de rygter, man hører henne ved bageren, så skolerne først og fremmest bliver vurderet på det rigtige grundlag. Men det vigtigste er, at skolerne selv kan bruge dem, når de skal måle sig med andre, siger han.

Redskab for skolechefer

Både han og ministeren peger på, at det især er kommunernes skolechefer, der har fået et nyt stykke værktøj, de virkelig kan bruge til noget.

- Var jeg skolechef i en fynsk kommune, ville jeg interessere mig meget for at se, hvor de lokale skoler ligger henne i forhold til andre. Og ser jeg, at en skole ikke har god trivsel og et højt fravær, ville jeg også nok tage en snak med den pågældende skoleleder, siger Niels Egelund.

Og bliver databasen brugt til det, vil det betyde, at niveauet i skolerne bliver højere, mener han.

Ikke for børn

Niels Egelund afviser, at det kan blive et problem, at forældre og elever kigger med.

- Jeg ser ikke for mig, at børn går rundt og sige til hinanden: "Du går på en værre skod-skole". Det interesserer de sig ikke så meget for. Det kan være nogle forældre, der går ind og kigger. Men jeg forestiller mig ikke, at det vil være mange. Det er først og fremmest et professionelt værktøj.

Derfor mener han heller ikke, at det vil betyde noget for skoler, der ikke scorer høje karakterer eller kan fremvise flotte tal for trivsel.

- Det man skal shoppe efter er heller ikke de fine karakterer. Det er også karakterer, der er korrigeret for social baggrund. Og de kan være vældig gode, fordi man kan se om en skole kan løfte eleverne. De fleste forældre vil også helst have deres børn gående i deres skoledistrikt. Alt andet er noget bøvl, siger Niels Egelund.

Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, tager dog også afstand fra databasen, der hurtigt bliver til ranglister i medierne med top 10 lister over de skoler, der scorer dårligst karakterer eller har elever, der ikke trives så godt som på andre skoler.

Se hele statistikken her:

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70