Log ind

Ranglister for skoler afliver rygter

  • Ranglister for skoler afliver rygter
    1 / 2
    Professor Niels Egelund, mener at den nye database kan være med til at udvikle skoler til det bedre.
  • Ranglister for skoler afliver rygter
    2 / 2
    Den Gamle Skole s¾lger leget¿j med engl¾nderen Laura Ricks. - FOTO: POUL MADSEN

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Undervisningsministeriet åbner database over fravær, karakterer og trivsel i skoler

Godt for skolechefer og for skolerne selv, der nu kan aflive rygter, mener professor. Men Lærerforeningen er skeptisk

Der var en overvældende interesse for Undervisningsministeriets nye database over blandt andet skolernes fravær, trivsel og karakterer den første dag. Databasen brød simpelthen sammen.

Den er i de første to dage ellers blevet klassificeret som unødvendig af formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo. Han mener, at tallene giver et forsimplet billede af kvaliteten på de enkelte skoler.

Men undervisningsminister, Ellen Trane Nørby (V) mener derimod, at databasen netop skal være med til at sikre god kvalitet på skolerne. Ved offentliggørelsen lød det fra ministeren:

- Det er et udviklingsværktøj, der skal hjælpe skolerne til at opnå bedre resultater og klæde forældre, elever, lærere og ledere bedre på til at tale sammen om udfordringerne.

Niels Egelund, professor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, holder med ministeren.

- Databasen kan bruges til at aflive de rygter, man hører henne ved bageren, så skolerne først og fremmest bliver vurderet på det rigtige grundlag. Men det vigtigste er, at skolerne selv kan bruge dem, når de skal måle sig med hinanden, siger han.

Redskab for skolechefer

Både han og ministeren peger på, at det især er kommunernes skolechefer, der har fået et nyt stykke værktøj, de virkeligt kan bruge til noget.

- Var jeg skolechef i en fynsk kommune, ville jeg interessere mig meget for, hvor de lokale skoler ligger i forhold til andre. Og ser jeg, at en skole ikke har god trivsel men et højt fravær, ville jeg også nok tage en snak med den pågældende skoleleder, siger Niels Egelund.

Og bliver databasen brugt til det, vil det betyde, at niveauet i skolerne bliver højere, mener han.

Ikke for børn

Niels Egelund afviser, at det kan blive et problem, at forældre og elever kigger med.

- Jeg ser ikke for mig, at børnene går rundt og sige til hinanden: "Du går på en værre skod-skole". Det interesserer de sig ikke så meget for. Der kan være nogle forældre, der går ind og kigger. Men jeg forestiller mig ikke, at det vil være mange. Det er først og fremmest et professionelt værktøj.

Derfor mener han heller ikke, at det vil betyde noget for de skoler, der ikke scorer høje karakterer eller kan fremvise flotte tal for trivsel.

- Det man skal shoppe efter, er heller ikke de fine karakterer. Det er karakterer, der er korrigeret for social baggrund. Og de kan være vældig gode, fordi man kan se, om en skole kan løfte eleverne. De fleste forældre vil også helst have deres børn gående i deres eget skoledistrikt. Alt andet er noget bøvl, siger Niels Egelund.

Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, tager dog også afstand fra databasen, der hurtigt bliver til ranglister i medierne med top 10 lister over de skoler, der scorer dårligst karakterer eller har elever, der ikke trives så godt som på andre skoler.

  • Jørgensen_Kristina_Lund_(2015)_15

    Af:

    Jeg har siden 2012 været uddannelsespolitisk journalist på Samfundsredaktionen med ansvar for at dække for uddannelse og dannelse af vores børn. Fra vuggestue til de højere læreranstalter. Jeg har været på Fyens Stiftstidende siden 2005 og har tidligere skrevet for weekendredaktionen, erhverv, web, og tillæg. Jeg bor i Odense og har tre børn.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere