Log ind

Operachef ene om Odense-kritik

  • Operachef ene om Odense-kritik
    Operachef Jesper Buhl mener ikke der er sammenhæng mellem politikernes visioner om at gøre Odense til storby og de penge, der bliver sat af til kulturen.
  • Operachef ene om Odense-kritik
    Operachef Jesper Buhl mener ikke der er sammenhæng mellem politikernes visioner om at gøre Odense til storby og de penge, der bliver sat af til kulturen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Efter sin opsigelse kritiserede operachef Jepser Buhl Odense Kommune for manglende ambitioner

Andre teater-ledere er dog ikke enige i kritikken

Hvis byrådet i Odense mener det alvorligt med at forvandle byen til en storby, skal der mere til end store og dyre bygninger.

Der skal også være et indhold at putte i de bygninger, og her svigter politikerne, mener chefen for Den Fynske Opera, Jesper Buhl, som onsdag meddelte, at han stopper i utide.

- Hvad er det, der gør Odense en storby? spørger han retorisk.

- Er det en letbane eller et musik- og teaterhus? Man kan bygge nok så stort, men det bliver man ikke en storby af. For mig skal der en mentalitetsændring til, og den er ikke kommet endnu, siger Jesper Juhl.

Teaterstøtten

I Odense er der tre såkaldte små storbysteatre: Den fynske Opera, Teater Momentum og Nørre­gaards Teater.

De kulturpenge, som blev ledige i forbindelse med at teater NoDomain ophørte, blev efter behandling i By- og Kulturudvalget tildelt to kulturinstitutioner: Teater Momentum og Odense Internationale Filmfestival, som er i vækst i forhold til aktiviteter og publikumstal.

Teater Momentum fik forøget tilskuddet med 250.000 kroner i 2015 og 500.000 kroner fra 2016. Det betyder, at Momentum samlet får 3.819.800 kroner i tilskud fra stat og kommune.

Den fynske Opera får samlet 3.948.260 kr.

Nørregaards Teatre, som er et børne- og ungeteater får en samlet støtte 3.005.800 kroner.

780.000 kroner går til fælles administration af teaterbygningen på Filosofgangen.

Der er for meget fokus på at skabe tilbud til de unge, og det er for pauvert, mener operachefen.

- Vi skal vel sørge for, at der er noget for alle mulige grupper. Der er da sket spændende ting, som Tinderbox, men jeg mangler, at man satser på os, der laver en kulturel dagligdag i Odense, og her er det svært at have ambitioner, siger han.

- Jeg ved godt, at jeg laver smal kultur, men jeg synes også, at det er væsentligt, at man har det i en storby. At der er noget, hvor folk kan komme ind og opleve noget, der er på forkant. Og det er dyrt at være på forkant. Jeg har taget kampen op i ni år, men nu er jeg blevet metaltræt, siger han.

Mere diversitet

Karsten Wittrock, som er leder Odenses ungdomsteater, Nørregaards Teater, er enig i, at der skal en mentalitetsændring til, men det tager tid og er ikke nødvendigvis noget man ændre med højere bevillinger.

- Det fede behøver ikke forgå i København eller i Hamburg. Det kan lige så godt foregå her, og det er den selvopfattelse, vi skal frem til. At man finder ud af, at det, der foregår på Momentum, er lige så fedt, som det, der foregår på den eksperimenterende scene i København. Men det er også et spørgsmål om pressens bevågenhed, siger Karsten Wittrock, som på den lange bane gerne ser endnu mere diversitet i Odenses teaterscene.

Set fra Marianne Klints stol, har man allerede taget hul på fortællingen om Odense som storby. Hun er leder af Teater Momentum, der i øjeblikket oplever stor fremgang.

Højere aktivitetsniveau

- Rom blev ikke bygget på en dag, og jeg kan sagtens se, at der er en bevægelse i gang, som understøtter fortællingen af Odense som storby, siger hun, men anerkender samtidig at der er stor forskel på hendes teater og Den Fynske Opera.

- Vi har 280 arrangementer om året. Den Fynske Opera har måske 40. Vi oplever en stor gennemstømning af de odenseanere, man gerne vil holde på i byen - de højt­uddannede, som bruger kulturen. Dem har vi jo fået fat i uanset størrelsen på vores bevilling, siger Marianne Klint.

Det er et spørgsmål om at sætte tæring efter næring, mener hun:

- Det er klart, at det er en udfordring at lave musik­dramatik for så få penge, som Jesper Buhl har, især når man har det ambitionsniveau, han har.

- Men man kan også lave musikdramatik, der har et mindre format eller andre formater, så man kan få et højere aktivitetsniveau. Jeg tror, at hvis vi skal have folk til at bruge byen og begynde at interessere sig for opera, så må de have nogle flere aftener at vælge imellem, vurderer Marianne Klint.

  • Seymore_Martin_(2015)_07

    Af:

    Jeg er journalist på Fynske Mediers aktualitetsredaktion med ansvar for kulturstoffet. Derudover er jeg madanmelder på tillægget 'Kultur set fra Fyn', hvor jeg også leverer bog- og cd-anmeldelser. Jeg er menig medlem af Odense Fødevarefællesskab og er frivillig ved Odense International Film Festival.

Mere om emnet

Se alle

Operachef føler sig holdt for nar

Savner flere penge: Jesper Buhl forlader Den Fynske Opera

Savner flere penge: Jesper Buhl forlader Den Fynske Opera

Ekstra statsstøtte: Operachef fortryder ikke sin beslutning

Ekstra statsstøtte: Operachef fortryder ikke sin beslutning

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere