Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Efter opsigelse: Operachef ene om Odensekritik

Efter opsigelse:
Operachef ene
om Odensekritik

Annonce:

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Operachef Jesper Buhl mener ikke der er sammenhæng mellem politikernes visioner om at gøre Odense til storby og de penge, der bliver sat af til kulturen.
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Artiklen er hentet i arkivet

Efter sin opsigelse kritiserede operachef Jesper Buhl Odense Kommune for manglende ambitioner. Andre teater-ledere er dog ikke enige i kritikken.

Hvis byrådet i Odense mener det alvorligt med at forvandle byen til en storby, skal der mere til end store og dyre bygninger.

Der skal også være et indhold at putte i de bygninger, og her svigter politikerne, mener chefen for Den Fynske Opera, Jesper Buhl, som onsdag meddelte, at han stopper i utide.

- Hvad er det, der gør Odense en storby, spørger han retorisk.

- Er det en letbane eller et musik- og teaterhus? Man kan bygge nok så stort, men det bliver man ikke en storby af. For mig skal der en mentalitetsændring til, og den er ikke kommet endnu, siger Jesper Juhl.

Der er for meget fokus på at skabe tilbud til de unge, og det er for pauvert, mener operachefen.

- Vi skal vel sørge for, at der er noget for alle mulige grupper. Der er da sket spændende ting, som Tinderbox, men jeg mangler, at man satser på os, der laver en kulturel dagligdag i Odense, og her er det svært at have ambitioner, siger han.

- Jeg ved godt, at jeg laver smal kultur, men jeg synes også, at det er væsentligt, at man har det i en storby. At der er noget, hvor folk kan komme ind og opleve noget, der er på forkant. Og det er dyrt at være på forkant. Jeg har taget kampen op i ni år, men nu er jeg blevet metaltræt, siger han.

Mere diversitet

Karsten Wittrock, som er leder Odenses ungdomsteater, Nørregaards Teater, er enig i, at der skal en mentalitetsændring til, men det tager tid og er ikke nødvendigvis noget man ændre med højere bevillinger.

- Det fede behøver ikke forgå i København eller i Hamburg. Det kan lige så godt foregå her, og det er den selvopfattelse, vi skal frem til. At man finder ud af, at det, der foregår på Momentum, er lige så fedt, som det, der foregår på den eksperimenterende scene i København. Men det er også et spørgsmål om pressens bevågenhed, siger Karsten Wittrock, som på den lange bane gerne ser endnu mere diversitet i Odenses teaterscene.

Højere aktivitetsniveau

Set fra Marianne Klints stol, har man allerede taget hul på fortællingen om Odense som storby. Hun er leder af Teater Momentum, der i øjeblikket oplever stor fremgang.

- Rom blev ikke bygget på en dag, og jeg kan sagtens se, at der er en bevægelse i gang, som understøtter fortællingen af Odense som storby, siger hun, men anerkender samtidig at der er stor forskel på hendes teatre og Den Fynske Opera.

- Vi har 280 arrangementer om året. Den Fynske Opera har måske 40. Vi oplever en stor gennemstømning af de odenseanere, man gerne vil holde på i byen - de højtuddannede, som bruger kulturen. Dem har vi jo fået fat i uanset størrelsen på vores bevilling, siger Marianne Klint.

Det er et spørgsmål om at sætte tæring efter næring, mener hun:

- Det er klart, at det er en udfordring at lave musikdramatik for så få penge, som Jesper Buhl har, især når man har det ambitionsniveau, han har.

- Men man kan også lave musikdramatik, der har et mindre format eller andre formater, så man kan få et højere aktivitetsniveau. Jeg tror, at hvis vi skal have folk til at bruge byen og begynde at interessere sig for opera, så må de have nogle flere aftener at vælge imellem, vurderer Marianne Klint.

Kommunikation vigtigere end penge

Kulturelle succeser handler ikke om bevillingens størrelse, mener udviklingschef i Odense & Co Ronnie Hansen og fremhæver Teater Momentum som et godt eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre at lave kvalitet for få midler.

- Man kan ikke sætte lighedstegn mellem penge og kulturel vækst, og man kan ikke sætte lighedstegn mellem kulturel vækst og økonomisk vækst, siger han og uddyber:

- Publikumsudviddelse afhænger ikke af penge, men af kommunikation. Det er fantastisk at se et teater som Momentum, der er et pragteksempel inden for kulturel udvikling i det hele taget, men især i Odense.

- Folkene bag afsøger hele tiden nye metoder, publikumsudvikler og laver nye kommercielle tiltag. De er i den grad er med til at skabe den bølge, der er i Odense lige nu, og det er fedt, siger han.

Det er vigtigt for Ronnie Hansen at understrege, at Odense & Cos opgave er at skabe vækst, og at det ikke er det samme ikke kulturel vækst. Kulturen spiller dog stadig en vigtig rolle.

- Kulturen er vigtig, men er for os et værktøj til at understøtte de vækstmål, vi har sat os, som er øget tilflytning og øget beskæftigelse, siger han.

Mere om emnet

Se alle
Holdt for nar: Operachef skuffet over fordeling af penge

Holdt for nar: Operachef skuffet over fordeling af penge

Savner flere penge: Jesper Buhl forlader Den Fynske Opera

Savner flere penge: Jesper Buhl forlader Den Fynske Opera

Ekstra statsstøtte: Operachef fortryder ikke sin beslutning

Ekstra statsstøtte: Operachef fortryder ikke sin beslutning

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70