Log ind

Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor

  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    1 / 9
    Flemming Rasmussen er direktør for familievirksomheden Strøjer Tegl, som i løbet af de seneste tre år har fordoblet medarbejderstaben fra 40 til 80. Men væksten går i stå, hvis trafikken på E20 sander mere til, forudser han. Foto: Michael Nørgaard
  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    2 / 9
    Flemming Rasmussen, direktør for Strøjer Tegl, vil ikke høre tale om, at Strøjer Tegl ligger i udkants-Danmark, og han mener, at det er vigtigere end nogensinde, at Fyn ser sig selv og opfattes som ét sammenhængende område. Foto: Michael Nørgaard
  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    3 / 9
    Fra råvarerne kommer til fabrikken, til den færdige mursten forlader produktionen, går der cirka tre uger. Her er det våde mursten, som inden længe skal i ovnen. Foto: Michael Nørgaard
  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    4 / 9
    Færdige mursten, klar til at blive afhentet og bragt ud til det danske og europæiske byggemarked. Foto: Michael Nørgaard
  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    5 / 9
    Strøjer Tegl har især rettet sig mod parcelhus- og projektmarkedet, som der er rivende gang i. Det er en strategi, der har båret frugt for den 167 år gamle familievirksomhed, der ejes af Jørgen Strøjer, der er femte generation på teglværket. Foto: Michael Nørgaard
  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    6 / 9
    Produktionen fremstiller både store serier og specialserier til mindre byggerier, og ved special-bestillinger sker det tit, at Strøjer Tegls specialister inviterer bygherren til fabrikken for at se på, om en prøve har det helt rigtige udseende. Foto: Michael Nørgaard
  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    7 / 9
    Temperaturen i ovnen, der brænder murstenene, er 1050 grader. Langs den 180 meter lange ovn er der "kighuller", så man kan holde øje med, at alt går rigtigt for sig i processen. Foto: Michael Nørgaard
  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    8 / 9
    Cirka 900.000 færdigproducerede mursten forlader hvert år Strøjer Tegl. Foto: Michael Nørgaard
  • Direktør om motorvejen: - To spor kører virksomhederne ud på et sidespor
    9 / 9
    Når murstenene har været i ovnen i tre dage, skal de tørre fem-seks dage, hvorefter de er klar til at blive pakket og komme videre ud i verden. Foto: Michael Nørgaard

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Trafik-proppen på den fynske motorvej er en klods om benet på fynske virksomheders udvikling, mener Flemming Rasmussen, administrerende direktør i Strøjer Tegl, Assens. Han vil ikke høre tale om, at Assens er udkants-Danmark.

Én bestemt prognose får det til at løbe iskoldt ned ad ryggen på Flemming Rasmussen, der er administrerende direktør i Strøjer Tegl.

Den 167 år gamle familie-virksomhed ligger i idylliske omgivelser mellem Assens og Glamsbjerg og er i topform. Hver uge sender den 900.000 mursten - det svarer til 120 parcelhuse - afsted til det danske og europæiske byggemarked, og på tre år er medarbejderstaben gået fra 40 til 80.

Strøjer Tegl

Strøjer Tegl ejes af Jørgen Strøjer, som er femte generation på teglværket.Virksomheden ligger midt mellem Assens og Glamsbjerg og beskæftiger 80.

Flemming Rasmussen blev for tre år siden ansat som administrerende direktør.

Inden for den årrække er der investeret to-cifret millionbeløb i nye ovne og ny produktionshal.

Der er ligeledes etableret en udviklingsafdeling -  Brick-Lab - som er et inspirations- og udviklingsværksted for bygherrer og arkitekter.

Arkitekt Tinna Friis Bøgh står i spidsen for Brick-Lab.

Strøjer Tegl sender hver uge 900.000 mursten ud fra fabrikken.

 

 

Men Flemming Rasmussen, der er tidligere global chef i Vestas, har sat sig grundigt ind i vejdirektoratets prognoser og fremskrivning af trafik-udviklingen på den vestfynske motorvej. Den viser, at trafikmængden stiger med fire procent om året, og at belastningsgraden i 2030 vil være kritisk. Dét er læsning, der får direktøren til at frygte for sin og andre fynske virksomheders udvikling, fremdrift og konkurrenceevne - og for Fyns sammenhæng med resten af landet.

- Den vestfynske motorvej er et problem nu. Den bliver et kæmpe problem om nogle få år - og det er et national-politisk anliggende at få gjort noget ved det i en fart. Den prognose, der foreligger, viser en øget trafikmængde år for år, og så sander det helt til. E20 er vigtig for stabil logistik, for rekruttering og for hele sammenhængskraften i Danmark - det nytter ikke, at vi får Køge Bugt-lignende tilstande, men det ender vi med i løbet af ganske få år, siger direktøren, der også er medlem af bestyrelsen i Dansk Industri Fyn.

Specialister vælger Fyn fra

Flemming Rasmussen har været administrende direktør i Strøjer Tegl i tre år og har i den periode sat fart i udviklingen af virksomheden, så den fortsat kan begå sig i et marked, hvor det er længe siden, en mursten "bare" var en mursten.

Der er investeret et to-cifret millionbeløb i nye ovne og den øvrige produktion, og der er ansat medarbejdere - designere, arkitekter - til en ny udviklings-afdeling "brick-lab", som produktudvikler til et byggemarked, der ikke kigger sig tilbage.

- En virksomhed som vores, der er i stor vækst, har brug for at kunne tiltrække medarbejdere fra f.eks trekantsområdet. Jeg har brug for at få nogle særlige kompetencer om bord, og jeg kan ikke have et rekrutteringsområde, der hedder en radius af tyve kilometer rundt om Assens, men jeg risikerer, at ansøgere vælger vores virksomhed fra, fordi motorvejen over vestfyn er en prop, hvor både lastbiler og privatbiler hænger fast. Det er rivende dyrt, siger direktøren.

Flemming Rasmussen pendler selv. Han bor i Kolding, fordi han, der er skilsmissefar, har børn i Kolding. Virksomhedens fabrikchef bor ligeledes i Kolding, og den nyansatte arkitekt kommer fra Aarhus og har en pendlerlejlighed i Assens.

- Det er jo den tendens, der er i samfundet. Vi har ikke den samme tilknytning til virksomhederne, som vi havde i gamle dage - vi pendler længere og længere, men der er en smertegrænse, der ligger på omkring en time. Det er, hvad man vil bruge på transport om dagen. Mere end en time, så begynder det sjove at gå af - for det er jo hver dag, og der skal også være plads til et liv ved siden af arbejde. Det skal der for os alle sammen.

Facts - ikke følelser

Fra Strøjer Tegl skal både medarbejdere og lastbiler med råvarer og færdige mursten tilbagelægge cirka tyve minutters kørsel, før motorvejen dukker op. Alene transporten af mursten betyder, at der hver uge kommer 75 lastbiler til fabrikken, men selv om de skal kringle sig via mindre veje op til motorvejs-tilslutningen afviser Flemming Rasmussen konsekvent, at hans arbejdsplads ligger i udkants-Danmark.

Nu er et teglværk ikke en produktion, man "liige" flytter, men selv om det var, ville det ikke komme på tale.

- Jeg mener ikke, at det findes - udkants-Danmark. Vi har sølle tyve minutter til motorvejen, vi bor 30 minutter fra Odense - det er ikke udkants-Danmark. Problemet opstår, når vi skal til at lægge kø og spildtid på E20 oven i. Vi bør se Fyn som ét område, og trafikken skal ikke være en begrænsning for virksomhederne og for sammenhængskraften i Danmark, lyder det fra tegl-direktøren, som understreger, at behovet for to spor over Vestfyn bunder i facts, ikke følelser.

- Det her problem er drevet faktuelt af konkrete tal og analyser, som viser, at der skulle have været gjort noget for flere år siden.


Vær med i kampen

Skriv et postkort til din politiker


Klik på billedet herover og udfyld et digitalt postkort, hvor du fortæller, hvorfor du har brug for det tredje spor. Så viderebringer vi din begrundelse til de ansvarlige politikere i Folketinget. Du kan også dele postkortet på Facebook for at vise andre, at du er med i kampen for et tredje spor.

Sæt et klistermærke i bagruden


Støtter du kampen for et tredje spor på Fynske Motorvej, kan du vise det ved at sætte et klistermærke i bagruden på din bil. Du kan gratis hente mærkatet på et af Fyens Stiftstidendes kontorer.

Tips os om uheld/kø


For at vise, hvor meget vi har brug for det tredje spor, har vi på Fyens.dk lavet en alarm. Vi starter alarmen hver gang, der er kø eller uheld på Fynske Motorvej. Så bilister bliver advaret, og så politikerne ikke kan undgå at se, hvor slemt det står til på motorvejen. Klik på billedet herover og tip os, når den er gal på E20.
  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
10
Fynsk minister fastholder: Brug af nødspor er vejen til det tredje spor

Fynsk minister fastholder: Brug af nødspor er vejen til det tredje spor

3
Bagud siden anlægslov: E20 overhalet af jyske og sjællandske veje

Bagud siden anlægslov: E20 overhalet af jyske og sjællandske veje

3
Avisen om motorvejen: De fynske folketingspolitikere må op i gear

Avisen om motorvejen: De fynske folketingspolitikere må op i gear

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere