Log ind

De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer

  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    1 / 11
    Mogens Iversen var en af de fire skibsførere, som onsdag eftermiddag i sidste øjeblik afværgede en påsejling af Storebæltsbroen.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    2 / 11
    Mogens Iversen var en af de fire skibsførere, som onsdag eftermiddag i sidste øjeblik afværgede en påsejling af Storebæltsbroen.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    3 / 11
    Fra VTS' kommandocentral i Korsør har skibsførerne udsigt til Storebæltsbroen.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    4 / 11
    Storebæltsbroen har siden 1998 været lukket syv gange, fordi der var risiko for påsejling.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    5 / 11
    Mogens Iversen bag sit bord, hvor han overvåger Storebælt.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    6 / 11
    Tre direkte linjer til henholdsvis politi, DSB og betalingsanlægget. Alle kontaktes, når der er risiko for påsejling.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    7 / 11
    De tre direkte linjer testes en gang om ugen.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    8 / 11
    Mogens Iversen bag sit bord, hvor han overvåger Storebælt.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    9 / 11
    Mogens Iversen bag sit bord, hvor han overvåger Storebælt.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    10 / 11
    Jørgen Brandt er chef for VTS Storebælt.
  • De reddede Storebæltsbroen fra påsejling af fuld litauer
    11 / 11
    Jørgen Brandt er chef for VTS Storebælt.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Onsdag sidst på eftermiddagen var der mere sved end almindeligt på panderne af fire skibsførere i et kommandorum i Korsør. En fuld litauisk kaptajn og hans skib havde kurs direkte mod en af Storebæltsbroens pyloner, og det kastede skibsførerne ud i en hektisk redningsaktion.

Storebælt/Korsør: Klokken er 16.11. Det litauiske fragtskib Perseus tøffer rundt om Fyns Hoved. Det har stort set lige forladt havnen i Odense og sat autopiloten til at styre skibet sikkert mod Kiel.

Skibet er et af de mindre. Med sine 72 meter svinger det ind i det farvand, som fire mand, ansat af Værnsfælles Forsvarskommandos Marinestab, overvåger dag og nat for Vessel Traffic Service Storebælt (VTS) i Korsør.

Og som alle andre fartøjer i den nordligste del af Storebælt, melder kaptajnen sin ankomst ind på kanal 16 til VTS.

Broens vogtere

Perseus sejler videre, og klokken 16.52 er skibet nået så langt ind i Storebælt, at skibets kaptajn melder ind på kanal 11 hos operatør Mogens Iversen, som passer på Storebæltsbroen fra sin plads bag fire skærme i et kommandorum i Korsør. Det gør han sammen med tre andre skibsføreruddannede kolleger.

Kaptajnen på Perseus bekræfter, hvordan han vil sejle gennem Storebælt.

Der er ingen problemer.

Spøgelsesbilist til vands

Perseus nærmer sig farvandet under den østlige del af Storebæltsbroen, der fungerer ligesom en motorvej gør det. Man holder til højre.

Men noget er galt.

Klokken 18.45 stiger pulsen hos Mogens Iversen i kommandorummet i Korsør.

En alarmtone er gået i gang. Perseus har krydset den usynlige skillelinje mellem nord- og sydgående sejlspor lige inden broen og har kurs direkte mod den østlige pylon på Storebæltsbroen.

- Perseus, Storebælt Traffik. Perseus, Storebælt Traffik!, forsøger Mogens Iversen på farvandets kanal 11 med stigende intensitet i stemmen.

Ingen svarer.

Mogens Iversen skifter til kanal 16. Den internationale kanal. Mens hans kollega og vagtholdsleder, Frede Rasmussen, forsøger at kontakte kaptajnen på skibet elektronisk.

- Perseus, Storebælt Traffik. Perseus, Storebælt Traffik!

Ingen svarer på Mogens Iversen og Frede Rasmussens efterhånden desperate råb ud i æteren.

Først da Mogens Iversen bruger DSC-kaldet, som sørger for, at der lyder en advarselstone på selve skibet, er der kontakt.

- Spær broen, nu!

Klokken 18.46 løfter Frede Rasmussen røret på den første af de tre røde telefoner på væggen. Det er den direkte linje til politiet i Næstved, fortæller klistermærket på den.

- Der er et skib, der er ved at sejle ind i broen, og den skal lukkes. Nu! Siger han og løfter røret til den sidste af de tre røde telefoner. Den midterste, den med DSB-klistermærket, springer han over. Togtrafikken mellem Fyn og Sjælland er ikke i fare.

Den tredje røde telefon er linjen til betalingsanlægget ligefør broen, og på få minutter har de tømt broen for al trafik.

Samtidig koger kanalerne i kommandorummet. Skibsførere, politi, medier og brofolk ringer ind og spørger til, hvad det er der sker.

Læs også: Fuld litauer havde sat kurs mod Storebæltsbroen

- Wake up!

Da klokken er 18.49, er der omsider tegn på liv på Perseus. Omend et noget søvndrukkent og spirituspåvirket tegn på liv, vurderer Mogens Iversen.

- Wake up, råber han og beordrer kaptajnen, at dreje til styrbord kurs 180 for at komme væk fra den frontale kollision, som skibet hastigt nærmer sig.

Det snævre farvand kræver, at alle forholdsregler tages, når et skib pludselig ikke opfører sig, som det skal. Et skib på mange hundrede tons, har en lidt længere bremselængde end en berlingo, og en undvigelsesmanøvre tager længere tid.

Hurtigt kalder Mogens Iversen det skib, som er på vej nordpå i modsat retning af Perseus.

- Du får en ned i hovedet om lidt, advarer Mogens Iversen lodsen på skibet.

Lodsen har is i maven og sejler nordpå tæt op mod midten af sejlsporet. Det lykkes ham endda at få kontakt til kaptajnen på Perseus, og får dermed gjort ham opmærksom på sin og skibets tilstedeværelse.

Klokken 19.01 er det hele overstået. Påsejlingsalarmen ophæves, bilerne suser igen over broen og Mogens Iversen og kollegerne ånder lettet op.

Perseus smider anker

Mogens Iversen giver den fulde kaptajn på Perseus besked på at sejle mod syd og lægge anker, men det er kaptajnen ikke meget for.

Først da en af søfartens egne skibe, Havfruen, sejler ind bag skibet og med sit lys presser ham til at smide ankeret, gør han det.

Klokken 19.38 har Perseus smidt anker syd for Storebæltsbroen, og kaptajnen bliver hentet af politiet.

Dagen efter får kaptajnen en bøde for promillesejlads.

Læs også: Fagfolk: Stive skibsførere er sjældne

  • Michael Bager

    Af:

    Jeg er journalistpraktikant under uddannelse fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Århus. Jeg har tidligere siddet på Langelandsredaktionen og aktualitetsredaktionen i Odense.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere