Log ind

Cykelhandlere advarer: Pas på gratis cykler fra Kina

  • Cykelhandlere advarer: Pas på gratis cykler fra Kina
    I Kina vælter det rundt med cykler, som fylder op, advarer Danske Cykelhandlere. Cyklerne på billedet er dog fra hittegodskontoret.
  • Cykelhandlere advarer: Pas på gratis cykler fra Kina
    I Kina vælter det rundt med cykler, som fylder op, advarer Danske Cykelhandlere. Cyklerne på billedet er dog fra hittegodskontoret.

Der er ikke noget, der er gratis, advarer Danske Cykelhandlere, inden de fynske borgmestre tager stilling til et kinesisk tilbud tirsdag.

Værsgo, 2000 gratis bycykler.

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men sådan lyder tilbuddet til de fynske kommuner fra det kinesisk baserede Selskab Ofo. Og måske er det også for godt til at være sandt, advarer Danske Cykelhandlere, der er cykelbranchens interesseorganisation.

Bycykler

Tilbuddet om gratis bycykler til hele Fyn blev formidlet af modeskaber Jim Lyngvild, der har mange kinesiske forbindelser.Det kinesiske selskab Ofo's engelske datterselskab står bag og tibuddet indeholder både forsikring, vedligeholdelse og ansættelse af lokal arbejdskraft.

De kinesiske cykler skal ikke parkeres i bestemte docking-stationer, men kan stilles rundt omkring i byen. En app viser, hvor cyklerne er, og via appen kan man låse cyklen op og bruge den mod en mindre timebetaling.

De fynske bormestre mødes tirsdag i Rudkøbing for at tage fælles stilling til tilbuddet.

I dag mødes samtlige fynske borgmestre i Borgmesterforum i Rudkøbing, og et af punkterne på dagsordenen er netop det generøse tilbud om kinesiske cykler.

Assens-borgmester Søren Steen Andersen (V) mener, de fynske kommuner bør vurdere det i fællesskab, så hver enkelt kommune på Fyn ikke skal bruge ressourcer på det.

De fynske borgmestre har valgt at lade Thomas Johnsen komme med sine input på bycyklerne. Han er direktør for Danske Cykelhandlere og repræsenterer altså dem, der lever af at sælge, vedligeholde og importere cykler:

- Jeg vil sige: Pas nu på og overvej tilbuddet grundigt, for det lyder måske mere besnærende, end det er. Vi har fulgt de her projekter i Kina og i andre storbyer, og der kan være problemer med dem, siger han.

Hvis det ender med, at der ligger rustne cykler og flyder i gaderne, så giver det et dårligt image i stedet for.

Thomas Johnsen, direktør for Danske Cykelhandlere

Er det nu gratis?

Han peger på, at det er cykler, som åbnes og låses via en app, og de kan stilles hvor som helst, når turen er færdig. Det har ifølge Thomas Johnsen ført til rodebunker af cykler smidt rundt omkring i storbyer.

Det, de tjener penge på, er salg af personlige data, som man afgiver, når man henter appen.

- Det er godt tænkt af udbyderne med gratis cykler i et valgår, men hvis det ender med, at der ligger rustne cykler og flyder i gaderne, så giver det et dårligt image i stedet for, siger han.

Endelig peger han på, at forretningsmodellen ikke så meget handler om de cykler, som folk får til rådighed gratis eller mod en betaling på måske syv kroner i timen.

- Det, de tjener penge på, er salg af personlige data, som man afgiver, når man henter appen. Når man cykler kan det være, man får et tilbud på sin telefon om, at nu er du tæt på Peters Kaffebar, der har tilbud på kaffe og kage, siger Thomas Johnsen.

- Men du er vel ikke uvildig? Det er vel ikke så overraskende, at du er imod gratis cykler, når du repræsenterer en branche, der lever af at sælge cykler?

- Nej og det lægger jeg selvfølgelig ikke skjul på. Men jeg vil heller ikke lægge skjul på, at der ikke er noget, der er gratis, når det kommer til stykket. Det er vigtigt, at man har sikkerhed for, hvem der har ansvaret for at vedligeholde cyklerne og få dem samlet ind.

- Men de fynske kommuner kan vel lave aftaler med Ofo, så de ting er på plads?

- Jo, man kan selvfølgelig aftale sig ud af det, og jeg vil ikke udelukke, at det kan fungere. Men det har nogle gange vist sig, at leverandøren ikke var interesseret i cyklerne, når der var problemer.

Thomas Johansen kender ikke specifikt det kinesiske selskab Ofo, der står bag tilbuddet til de fynske kommuner, men kender flere eksempler på dårlig moral i bycykel-branchen.

Odense Kommune har allerede lagt både det kinesiske Ofo-tilbud på køl sammen med lignende tilbud fra irske Urbo og O Bike fra Singapore. Også Odense Kommunes politikere har lyttet til råd fra Thomas Johnsen og Danske Cykelhandlere.

  • Byrne_Tommy_(2015)_004

    Af:

    Tommy er journalist på samfundsredaktionen og arbejder med stofområder som politik, sundhed og uddannelse. Han har tidligere arbejdet på erhvervsredaktionen og har også vikarieret som politisk reporter på Christiansborg. Tommy er gift (for anden gang), har to børn og bor mest i Odense men også på Langeland, hvor de har et fritidshus i Lohals.

Mere om emnet

Se alle
3
Rystet Lyngvild: 2.000 fynske bycykler er parkeret

Rystet Lyngvild: 2.000 fynske bycykler er parkeret

9
Lyngvild aflyser kinesisk cykel-eventyr: - Der gik Odense i den

Lyngvild aflyser kinesisk cykel-eventyr: - Der gik Odense i den

Kamp om at levere cykler til Fyn

Kamp om at levere cykler til Fyn

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere