Log ind

Brev fra minister: I får ingen gratis bro

  • Brev fra minister: I får ingen gratis bro
    Kort før jul overrakteFyens Stiftstidende transportminister Magnus Heunicke en stor pakke med 1385 personers beretninger om, hvordan broafgiften påvirker dem. Nogle af beretninger kunne også læses i avisens søndagstillæg. Nu kvitterer minister for gaven med et åbent brev .
  • Brev fra minister: I får ingen gratis bro
    Kort før jul overrakteFyens Stiftstidende transportminister Magnus Heunicke en stor pakke med 1385 personers beretninger om, hvordan broafgiften påvirker dem. Nogle af beretninger kunne også læses i avisens søndagstillæg. Nu kvitterer minister for gaven med et åbent brev .

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Transportminister Magnus Heunicke svarer nu de mange, der har fortalt, hvordan broafgiften rammer dem.

Annonce

"Kære fynboere. Mange tak for julegaven med de mange personlige beretninger om Storebælt."

Sådan indleder transportminister Magnus Heunicke et åbent brev, som er stilet til de cirka 1400, der på Fyens Stiftstidendes site broafgiftnejtak.dk har fortalt, hvordan de er ramt af broafgiften. Beretningerne afleverede avisen kort før jul, og nu kvitterer ministeren altså for gaven. Beskeden er klar: I får ingen gratis bro.

Ministeren vil heller ikke love lavere takster, men slutningen på brevet kan dog give visse forhåbninger for især pendlerne. Brevet slutter sådan:

"Jeg er selvfølgelig åben over for at kigge på tiltag, der for eksempel kan forbedre pendlernes vilkår på Storebælt. De muligheder vil regeringen se nærmere på. Men det må ikke få alvorlige økonomiske konsekvenser for Storebæltforbindelsens økonomi.."

Svaret skal ses i lyset af, at Venstre indledte året med at foreslå 40 procent rabat til pendlerne.

Magnus Heunicke peger i brevet på, at der er indgået et forlig om, at Storebæltsbroen skal være brugerbetalt, og der er fortsat en gæld på 24 milliarder.

Han undgår i brevet at nævne, at brugerbetalingen på broen er udvidet til også at gælde bidrag til infrastruktur andre steder i landet. Betalingsanlægget i Halsskov skal frem til 2021 aflevere ni milliarder til det formål, og det forlænger gældsafviklingen på broen med seks år. Yderligere ét år forlængede Folketinget gælden med, da politikerne sidste år skulle finde en milliard for at få finansieringen bag vækstpakken til at hænge sammen.

Det betyder, at Storebæltsbroen først er gældfri i 2030

  • Bakkær_Birgit_(2015)_002

    Journalist

    Politisk journalist samfundsredaktionen. Udover politik allround har jeg særligt fokus på de fynske kommuner, trafikpolitik og kirkeforhold og har stået bag kampagner som "Fyn under forvandling", "Velfærd-hvad vil du ofre?", den fynske kirkegang, demokratikampagnen "Fyn for folket", "Ved vejkanten" og kampagne om broafgiften på Storebælt. Baggrund: Jeg har været lokalredaktør på Fyns Amts Avis i Ringe, siden lokalredaktør Midtfyns-redaktionen Fyens Stiftstidende og siden 2010 samfundsredaktionen Fyens Stiftstidende.

Mere om emnet

Se alle
Løkke på broen: Vi skal have flere pendlere

Løkke på broen: Vi skal have flere pendlere

Tænketank: Billet over Storebælt bør koste en femmer

Tænketank: Billet over Storebælt bør koste en femmer

Rabat på broafgift: Anlægsgartner jubler - det giver Fyn en fordel

Rabat på broafgift: Anlægsgartner jubler - det giver Fyn en fordel

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere