Log ind

BT trækker 287 artikler af sportsjournalist tilbage

  • BT trækker 287 artikler af sportsjournalist tilbage
    BT's chefredaktør, Olav Skaaning Andersen (i grå jakke), beklager over for læserne, at avisen er blevet ført bag lyset af Michael Qureshi. Arkiv.
  • BT trækker 287 artikler af sportsjournalist tilbage
    BT's chefredaktør, Olav Skaaning Andersen (i grå jakke), beklager over for læserne, at avisen er blevet ført bag lyset af Michael Qureshi. Arkiv.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Avisen har undersøgt 4000 artikler skrevet af Michael Qureshi, hvori der er "etiske problemer" med 155 kilder.

BT er systematisk blevet ført bag lyset af avisens tidligere sportsjournalist Michael Qureshi.

Sådan lyder det fra ansvarshavende chefredaktør Olav Skaaning Andersen i fredagens udgave af BT, efter at en intern undersøgelse af omkring 4000 forskellige artikler af Qureshi er afsluttet.

Ud af de mange kilder, som optræder i artiklerne, besluttede BT at undersøge 283 af kildernes - og deres udsagns - ægthed.

Ud af dem var der "etiske problemer" med mindst 155 af kilderne, hvilket nu fører til den omfattende tilbagetrækning af artikler.

- Berlingske Media beklager og tilbagekalder i alt 287 artikler, som har været publiceret i BT i perioden 2001-2014, skriver Olav Skaaning Andersen i BT.

- Dette antal skal lægges til de 22 artikler, som Berlingske Media beklagede og tilbagekaldte 5. december 2015, tilføjer han.

BT har forsøgt at skabe kontakt til mange af de kilder, som Michael Qureshi har brugt i sine artikler. I mange tilfælde er det ikke lykkedes. I andre tilfælde nægter kilder at have samarbejdet med Qureshi.

I flere tilfælde bekræfter kilder dog også, at de rent faktisk har haft kontakt med journalisten. Det gælder blandt andet den fremtrædende britiske reporter Sid Lowe fra The Guardian.

Michael Qureshi blev i december også bortvist fra Ekstra Bladet, hvor han arbejdede, da det kom frem, at han i en række artikler for avisen havde benyttet sig af kilder med opdigtede navne.

Siden har også fodboldmagasinet Goal, der også har haft Qureshi på lønningslisten, trukket alle hans artikler tilbage.

Sagen begyndte at rulle, da TV3 Sport i et indslag kunne berette, at Michael Qureshi i flere tilfælde havde brugt fiktive kilder i sine historier.

Hovedpersonen selv forklarede det med, at kilderne i artiklerne fandtes, men at han havde givet dem opdigtede navne for at skjule deres identitet. Han har dog nægtet at lægge deres sande identiteter frem for sine tidligere arbejdsgivere.

Mere om emnet

Se alle

Medie politianmelder sportsjournalist for mulig svindel

Qureshi advokat: Skattepligtig indkomst er indberettet

Journalist snød læsere og Ekstra Bladet med falske kilder

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere