Anmeldelse: Paraderne ryger

• Anmeldelse: Paraderne ryger
    Nyrup fortæller om Rushdie-sagen, hvor han som statsminister udskød besøget af forfatteren Salman Rushdie, fordi han havde kendskab til en konkret trussel mod den indiske forfatter. Det var knæfald for terrorister, mente et politisk flertal, Nyrup stod fast, selv om det stormede omkring ham. Det, der virkelig gjorde ham rasende, var dog Rushdies opførsel, da han senere kom til København for at modtage sin pris. Foto: Bjarke Ørsted/Scanpix
  • Anmeldelse: Paraderne ryger

Thorning ydmyger SF - Nyrup angriber Rushdie.

TV: 4. februar 2014 var der fest i Folketingets presseloge, hvor statsministeren holdt tale. Sådan er det altid, statsministeren er pressens minister, og det år var det Helle Thorning-Schmidt, (S), der talte. Det var fire dage efter, at SF var snublet ud af regeringen, og blandt gæsterne var SF's afgående formand, Annette Vilhelmsen. Hun følte sig, som de andre SF'ere, noget mentalt forslået, men hvis hun havde forventet et venligt eller for den sags skyld trøstende ord fra sin tidligere regeringschef, blev hun svært skuffet. Helle Thorning havde mistet al respekt for SF, hvad man kunne høre mellem linjerne i talen, og hvad man kan høre med rene ord i andet afsnit af "Statsministrene", der behændigt er skabt af journalisterne Michael Dyrby og Anne Sofie Kragh. Og hvor første afsnit lovede godt, lever andet afsnit i den grad op til forventningerne.

Og længe før SF meldte sig ud af regeringen, havde Thorning tænkt, at det nok var den bedste ide, hvis de smuttede.

Der er smæk for skillingen, og Thorning lægger ikke fingrene imellem i sin ydmygelse af SF. Da S havde besluttet at droppe betalingsringen rundt om København, fik SF bare besked på det. De blev ikke taget med på råd ifølge Thorning. Det eneste, daværende SF-formand Villy Søvndal fik var et par dage til at sunde sig, og det var derfor, Thorning selv blev til grin, da hun sagde, at der kommer en rigtig god løsning i morgen. De ord slap hende aldrig, og i dag ser hun det som, at hun var nødt til at tage en for holdet, når hun havde presset SF i bund.

Blandt analytikere og journalister var der ingen tvivl om, at både S og R havde tålmodigheden med SF, længe før partiet røg ud af regeringen. Det var det, alle kilder sagde. I "Statsministrene" kommer det direkte fra Helle Thorning selv. Søvndals afgang som partiformand var "træls", SF "skadede regeringen" og åd sig selv op i endeløse diskussioner. Og længe før SF meldte sig ud, havde Thorning tænkt, at det nok var den bedste idé, hvis de smuttede. Det parti, hun i årene 2009-2011 byggede så stærk en alliance med, at det førte hende i Statsministeriet og SF ud på slisken.

Også Nyrup trækker blank, da han fortæller om Rushdie-sagen, hvor han som statsminister udskød besøget af forfatteren Salman Rushdie, fordi Nyrup havde kendskab til en konkret trussel mod den iranske forfatter. Det var knæfald for terrorister, mente et politisk flertal, Nyrup stod fast, selv om det stormede omkring ham. Det, der virkelig gjorde ham rasende, var dog Rushdies opførsel, da han senere kom til København for at modtage sin pris. Her ydmygede Rushdie Nyrup og sagde, at der aldrig havde været nogen trussel. Nyrup skumlede, men sagde ikke noget dengang. Heller ikke over det, der virkelig gjorde ham vred: Nemlig at Rushdie, som under hele besøget havde været pakket ind i sikkerhedsfolk, gik på værtshus på Frederiksberg om aftenen og lod sig fotografere med en nissehue med sneøl på. Det var nemlig J-dag og den kvikke mand, der tog billedet, kom op på Ekstra Bladet og afleverede filmrullen. Det tog ikke lang tid at få fremlagt den, og forsiden stod klar til at tage imod.

- Han er ikke blandt mine favoritter, som Nyrup udtrykker det i "Statsministrene".

Nyrup er i afsnit to også den mest reflekterende og selvudleverende. Sammen med statsminister Lars Løkke Rasmussen. Mens Anders "der er ikke noget at komme efter" Fogh kun åbner en lillebitte sprække, da han fortæller, at han ikke anede, hvad han skulle sige, da han midt under Muhammed-krisen skulle interviewes til de sene nyheder på TV2. Han ville ikke undskylde, men han var maksimalt presset. Danske ambassader var brændt af, og erhvervslivet pressede på. Det var ynkeligt i Foghs bog, men situationen var ved at være helt ude af kontrol i vinteren 2006. Og derfor nåede han frem til at sige, at han personligt ikke ville gøre noget, der krænkede andres religiøse følelser, men at han som statsminister hverken kunne eller ville blande sig i pressens frihed.

Ellers holder han masken, mens Løkke reflekterer over sin første tid som statsminister, hvor han præsenterede sig som "Lille Lars fra Græsted". Han var for længe om at sætte sig i statsministerstolen, siger han i da,g og det var da også en helt anden stol, han satte sig i, da han holdt sit første landsmøde som nyvalgt partiformand og statsminister. Nemlig et forvokset barnestol, hvor han og næstformand Kristian Jensen skulle sidde og trække spørgsmål op af en hat.

Hård kost for Venstre-folk, der plejer at komme til landsmøde for at høre, hvad høvdingen har at sige og klappe bagefter.

De to sidste afsnit af "Statsministrene" sendes de kommende søndage på DR1 klokken 20.