Log ind

Analyse: DF kan til begge sider

  • Analyse: DF kan til begge sider
    Elisabet Svane. Foto Yilmaz Polat
  • Analyse: DF kan til begge sider
    Elisabet Svane. Foto Yilmaz Polat
| Opdateret
Analyse

Da klokken var 11.30 torsdag, havde Folketingets formand, Pia Kjærsgaard (DF), lige givet ordet til DF's finansordfører, Rene Christensen under førstebehandlingen af regeringens finanslovsforslag. Han skulle svare på spørgsmål fra Enhedslistens Finn Sørensen om DF's ageren i årets finanslovsforhandlinger, hvor partiet står øverst på regeringens balkort.

DF kan så at sige til begge sider. Sådan lidt halvt kalv, halvt flæsk, som min jyske veninde siger om en kvinde, der både er til kvinder og mænd.

Samtidig var et pressemøde ved at gå i gang i stueetagen på Christiansborg. Præsentationen af aftalen om Togfonden, hvor et flertal uden om regeringen bl.a. sikrer det ekstra, nordlige jernbanespor over Vestfyn. Også her står DF øverst på balkortet i skikkelse af trafikordfører Kim Christiansen, her er det bare de røde partiers balkort. Og socialdemokraten Nicolai Wammen strålede da også som katten, der netop har nakket gårdens fedeste mus, som han stod der, side om side med Kim Christiansen.

Jo, det politiske drilleri havde kronede timer på Christiansborg i går. Det er et drømmescenarie for en opposition at lave forlig uden om regeringen - og så lige på finanslovsdagen. Det kunne næsten ikke blive bedre. At det så samtidig fjernede noget af opmærksomheden fra, at Socialdemokratiet ikke har lavet sit eget finanslovsforslag, men kun fremlagt prioriteringer til finansloven, gjorde vist ikke noget.

Det var daværende SF-trafikminister Pia Olsen Dyhr, der fik DF med i Togfonden, som dengang bugnede af oliepenge fra Nordsøen. Det er siden skrumpet gevaldigt, men de fem partier, S, DF, R, SF og EL, har holdt fast i deres fond og nu fremlagt den første fase, fonden skal realisere. Der var bare ikke penge nok, men det var der råd for, da præcis de samme partier står bag trafikforliget "Bedre og billigere", som blev dannet, da Thorning-regeringen måtte opgive betalingsringen om København. Som et plaster på såret fik SF en milliard til billigere og bedre offentlig trafik og DF var hurtig til at tilslutte sig. Senere dannede de samme partier Togfonden.

Flertallet har flere gange sagt, at man gerne ville have regeringen med ind i forligene, og der har siden vinter været interesse fra regeringen i at komme med i forliget om "Bedre og billigere". Det er jo her, man deler penge ud, det vil regeringen gerne være med til, men partierne bag kræver, at det også skal betyde medlemskab af Togfonden. Og det vil regeringen ikke. Til gengæld har den været nødt til at indføre Togfonden i finansloven, fordi DF har forlangt det. Det vil regeringen gøre igen og i særdeleshed da lige nu, hvor regeringen er meget lydhør over for ønskerne fra DF.

På den anden side har S, SF, EL og R - Alternativet har ikke fået lov at være med - mildest talt ikke den store interesse i at få regeringen med. Den politiske gevinst uden er for stor. For et flertal udenom regeringen, som ikke bare fjerner dele af regeringens politik, men direkte dikterer regeringens politik, er en lækkerbisken.

Spørgsmålet er bare, hvor længe det varer. Regeringen vil blive ved med at presse på, og når fase 2 i Togfonden skal udmøntes, er der ikke fuld enighed i forligskredsen. DF er ikke vild med idéen om en ny bro over Vejle Fjord, og på mange stræk er der politisk langt fra Kim Christiansen til Enhedslisten. Han vil både have biler og tog, Enhedslisten er så afgjort mest til kollektiv trafik. Så der skal kæmpes for at opretholde flertallet uden om regeringen. For at holde DF inde i kredsen.

Finanslovsforhandlingerne? De kører videre i deres eget spor trods forliget om Togfonden, og DF er stadig meget indstillet på at blive forligspartner. Selv om partiet også leger med de røde.

DF kan så at sige til begge sider. Sådan lidt halvt kalv, halvt flæsk, som min jyske veninde siger om en kvinde, der både er til kvinder og mænd. 

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere