Log ind

- De unge ved selv, hvad der skal til

  • - De unge ved selv, hvad der skal til
  • - De unge ved selv, hvad der skal til

Artiklen er mere end 30 dage gammel

William Hansen har som mentor været tilknyttet gadeplansindsatsen i Odense og har hjulpet masser af unge i job og uddannelse.

Annonce

Mohammed er 18 år og bor i Vollsmose. Han har netop taget sin 10. klasse-eksamen. Efter folkeskolen vil han uddanne sig til mekaniker og arbejde i Forsvaret.

Mohammed var ellers en af de unge, der for bare få år siden var på slingrekurs med loven. Han hang ud med de forkerte venner, blev varetægtsfængslet efter en skudepisode og smidt ud af skolen.

Men ved hjælp af gadeplansindsatsen i Vollsmose lykkedes det Mohammed at komme tilbage på ret kurs.

En af de tre mentorer, der har været tilknyttet ordningen og arbejdet med unge som Mohammed, er William Hansen. Han har tidligere arbejdet som klubpædagog og kender de unge rødder i forvejen.

Mentorernes opgave er først og fremmest at nå de overordnede mål, der går ud på at holde de unge væk fra kriminalitet, sørge for de passer deres skole og sikre, at de har gode fritidsinteresser.

- Men vi skal også give dem nogle andre strategier i deres forhold til andre mennesker. De skal lære at styre deres temperament og løse konflikter på andre måder, end de har været vant til, fortæller han til Fyens.dk.

Ikke kun se på adfærd

Mentorerne bruger en særlig psykologisk metode, der handler om at se på det hele menneske.

- Vi bruger sådan nogle skemaer, der når hele vejen rundt om drengene, og som er en god metode til at få hørt drengenes historie på en fordomsfri måde. Den vil vise, at der er både en yderside og en inderside, altså den vi ser udenpå, og så den, de er indeni, fortæller han.

Ifølge ham er det vigtigt, at mentorerne møder drengene uden fordomme.

- Hvis man udelukkende vurderer drengene ud fra deres adfærd, så kommer man ingen vegne. Man må se på det hele menneske. Høre deres historie og så starte derfra, siger han.

Mentorernes primære rolle er nemlig at lytte.

- Samtalen, det er dét, jeg kan. Min opgave er at finde frem til deres drømme og så hjælpe dem med at nå dertil ved at give dem nogle nye strategier. De ved selv, hvad der skal til. De har ikke behov for at få smidt en masse løsninger i hovedet. Vi skal bare have deres ressourcer frem i lyset, fortæller han til Fyens.dk.

Men det er ikke nok kun at arbejde med drengene selv. Familien spiller også en stor rolle.

- Vi kan ikke udrette meget, hvis familien ikke er med. Men vi har mødt forbavsende lidt modstand. Alle er jo interesserede i, at det skal gå dem godt, fortæller han.

Pilotprojektet er slut, men der er fortsat mentorer ansat i Børne- og Familiecenteret i Vollsmose.

  • Michael Bager

    Journalist

    Jeg er journalist på Jysk Fynske Mediers aktualitet-, samfunds- og erhvervsredaktion i Odense. Jeg skriver både til Fyens.dk, Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis. Jeg har tidligere været mad- og boganmelder på avisen, arbejdet som webjournalist og været nyhedsredaktør på den tidligere radio Klubben i Fynske Medier, Jeg bor i Odense med min datter.

Mere om emnet

Se alle
Odenses lærere har det skidt

Odenses lærere har det skidt

Vollsmose: Millioner at spare på hjælp til belastede unge

Vollsmose: Millioner at spare på hjælp til belastede unge

En sejr for de udsatte

En sejr for de udsatte

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere