Log ind

Team Ringe rykker for 11. gang

  • Team Ringe rykker for 11. gang
    1 / 3
    26 ryttere og fire servicefolk fra Team Ringe kører for 11. gang til Paris på lørdag. Arkivfoto: Roland Petersen
  • Team Ringe rykker for 11. gang
    2 / 3
    Sidste år så det tvivlsomt ud, hvorvidt Team Ringe ville køre til Paris igen i år, men heldigvis for cykelholdet melder de nu fuldt hold af både nye og rutinerede ryttere. Foto: Pressefoto, Team Ringe
  • Team Ringe rykker for 11. gang
    3 / 3
    Team Ringe håber på at se mange cykelentusiaster på fredag og lørdag, når der køres prolog og første etape til færgen i Bøjden. Arkivfoto: Roland Petersen

Cykelholdet trodsede rytterkrisen, og med hjælp fra en ny bestyrelse og engagerede cykelentusiaster har Team Ringes 26 ryttere og fire servicefolk nu medvind på turen fra Ringe til Paris på lørdag.

Ringe: Turen går til Paris for 11. gang lørdag den 15. juli, når rytterne fra Team Ringe ruller sydpå.

Siden 2006 har Team Ringe samlet penge ind til Børnecancerfonden, men efter 10 års jubilæet sidste år var det tvivlsomt, om holdet igen i år ville cykle fra Ringe til Paris. Flere af de bærende kræfter forlod bestyrelsen, ligesom gamle kendinge meldte ud, at de ikke ville køre i 2017. Stemningen var på laveste gear, og det krævede en ny bestyrelse at føre holdet videre i medvind.

Team Ringe

I år er 11. gang, Team Ringe ruller fra Ringe til Paris, denne gang med fuldt mandskab.26 ryttere (fem kvinder og 21 mænd) samt fire servicefolk er blandt den brogede flok, der spænder ligefra et ægtepar og en VVS'er til en triatlet.

Hvert år samler de penge ind til Børnecancerfonden, og i holdets første ti leveår er der cyklet 1,5 millioner kroner ind til Børnecancerfonden.

Team Ringes tur starter  fredag den 14. juli kl. 17, hvor rytterne kører prolog med start fra Torvet i Ringe. Herefter følger en rundstrækning på to omgange af 4,5 kilometer.

Lørdag den 15. juli går turen så for alvor mod Paris, når holdet kl. 11 kører fra Torvet i Ringe og ned til færgen i Bøjden. Her serveres pølser og øl kl. 10.30 til de første 1000, ligesom der bliver holdt taler og præsenteret ryttere.

Traditionen tro er alle velkomne til at cykle med rundt i Ringe til prologen fredag eller med til færgen lørdag. Medbring blot cykel og højt humør!

- Det overraskede os, hvor kæmpestort arbejdet med at stable sådan en tur på benene er. Men vi syntes, det var en skam, hvis holdet skulle dø, så vi tog opgaven op. Det gik lidt sløvt i starten med tilmeldningerne, men efter omtalen i Fyens Stiftstidende, så skal jeg love for, at folk kom ud af hullerne, og nu står vi med et fuldt hold, siger bestyrelsesmedlem Per Trabjerg, som har cyklet med tre gange. I år sidder han dog ikke med i feltet, men han ærgrer sig over at gå glip af turen.

- Jeg ermisundelig, det må jeg sige, for jeg tror, det bliver en rigtig god tur, de får. Jeg har en rund fødelsdag lige i perioden, så jeg kunne mærke på stemningen derhjemme, at der ikke lige var tid til at cykle til Paris. Så jeg må springe over i år. Men det er et supergodt hold, siger Per Trabjerg.

Mange nye ryttere

En herre, som derimod skal med, er den nye formand for Team Ringe, Ole Andersen. Hans opgave som holdkaptajn har været at sørge for, at rytterne er rustet til de godt 1200 kilometer, der venter forude. Ikke blot form- og konditionsmæssigt, men også stilmæssigt. Blandt de mange rutinerede ryttere er der nemlig også helt friske ben med i år.

- Vi har rigtig mange nye med. 14 eller 15, der aldrig har cyklet til Paris, og nogen købte først deres racercykel i marts måned, 14 dage før vi begyndte at træne den 1. april. Men vi har sagt til dem, at vi vil øse ud at vores erfaring, for som de siger, ved de jo egentligt ikke, hvad de går ind til. De har aldrig prøvet på deres kroppe at udsætte den for syv dage i træk med otte timers cykling, så vi har sagt, at de skal spørge, spørge, spørge. For vi er sammen om det her og skal sammen til Paris, påpeger Ole Andersen, som er med for 4. gang i år.

Det kræver godt 2500-3000 kilometers træning i benene at kunne cykle til Paris for den enkelte rytter, hvoraf størstedelen er selvtræning, mens 800-900 kilometer er holdtræning. Det er nemlig ikke ligetil at køre i et rytterfelt, selvom det udadtil kan virke nemt.

- God kørestil vil sige, at man overholder færdselsregler og kører to og to ved siden af hinanden, skulder ved skulder, hvor man holder øjene med hjulene foran en, for man er afhængig af, at de forreste giver besked om farlige vejkryds og lignende og ikke pludseligt bremser, fortæller Ole Andersen.

De mange kilometer i benene og den hårde træning op til turen kulminerer fredag den 21. juli, når rytter ankommer til Paris og mødes med familie og venner til kransekage og champagne på Concordepladsen.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere