Log ind
BREAKING NEWS
- Skyderi ved tankstation: Én person ramt i benet

På Carl Nielsen Skolen vil de gøre gode elever bedre

  • På Carl Nielsen Skolen vil de gøre gode elever bedre
    Carl Nielsen Skolen
  • På Carl Nielsen Skolen vil de gøre gode elever bedre
    Carl Nielsen Skolen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

"Fra mester til master" hedder nyt projekt, der skal hæve topniveauet på på Carl Nielsen Skolen

Annonce

Begrænsede udfoldelsesmulighed blandt de dygtigste elever får nu Carl Nielsen Skolen i Nr. Lyndelse til at tage affære.

- Vi har mange elever, der er dygtige, men vi skal have flere, der er fremragende, lyder udmeldingen fra skoleleder John Jakobsen, der fra næste skoleår kan se projektet "Fra mester til master" gøre tanke til handling.

Med 380.000 støttekroner fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har projektet som målsætning at udfordre 3-5 håndplukkede elever fra hver enkelt klasse med alternativ undervisning i matematik, dansk eller engelsk.

En slags faglig merværdi, der ikke bare må være mere af det samme, fastslår matematikvejleder på Carl Nielsen Skolen, Pernille Peiter.

- Vi skal ikke bare tro, at vi for eksempel gør 5. klasses elever klogere ved at give dem læringsmateriale for 7. klasser. Vi skal ikke sigte højere, men snarere dybere ind i faget - gerne helt derind, hvor man kan nørde totalt igennem med det, man brænder for, siger hun.

Kedelige ekstraopgaver

Mens 6. klasseseleverne Karoline Bech og Line Due hører blandt dem, der skal påbegynde den såkaldte masterundervisning fra august, har Tobias Rasmussen fra 5. A allerede prøvekørt projektets matematikhold.

Her har opgaven blandt andet været at opmåle og neddividere skolegården for til sidst at bygge en velproportioneret miniaturemodel.

- Det er sjovere, fordi man bruger længere tid på det, og når man er færdig, føler man også, at man har gjort et godt stykke arbejde, siger Tobias Rasmussen om den anderledes form for undervisning, som Karoline Bech og Line Due ser frem til.

- Man kører nogle gange lidt træt i timerne, fordi det er så nemt, siger Karoline Bech.

- Ja, og fordi det er så nemt, går det ret hurtigt med at få det lavet, og så skal man bare have nogle kedelige ekstraopgaver, supplerer Line Due.

Lysten skal drive

De tre elever er ikke blot dygtige - de ønsker også at øge deres faglige evner, og netop det er et afgørende aspekt af "fra mester til master"-initiativet, understreger John Jakobsen.

- Det her er ikke kun for de dygtigste elever, men også dem, der aktivt ønsker at blive dygtigere. Det kan for eksempel være nogen, der rent fagligt tilhører midterdelen, men som lige har brug for to hænder i ryggen for at tage det næste skridt, siger skoleleden, der samtidigt adresserer projektets største udfordring.

- Når man opretter elitære klasser som dem her, er det vigtigt, at der ikke udvikler sig A- og B-hold blandt eleverne. Derfor skal vi styrke og udvikle en kultur på skolen, hvor det er okay at ville være dygtig, siger han.

For Karoline Bech og Line Due har det være småt - men dog ikke fraværende - med kritiske røster det potentielle B-hold.

- Der var kun en enkelt elev fra min klasse, der blev sur, fordi hun ikke blev spurgt, om hun ville være med, siger Line Due, hvortil Karoline Bech entusiastisk indskyder:

- I min klasse gav alle mig et klap på skulderen og sagde tillykke. Det var rigtig dejligt.

  • Af:

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere