Log ind

Mere registrering: Nyt it-system i skolerne forvirrer lærere

  • Mere registrering: Nyt it-system i skolerne forvirrer lærere
    Folkeskolelærere i Faaborg-Midtfyn efterlyser klare linjer for, hvordan de skal bruge det nye it-registreringssystem Momo. Arkivfoto: Tim Kildeborg Jensen
  • Mere registrering: Nyt it-system i skolerne forvirrer lærere
    Folkeskolelærere i Faaborg-Midtfyn efterlyser klare linjer for, hvordan de skal bruge det nye it-registreringssystem Momo. Arkivfoto: Tim Kildeborg Jensen

  • Fra dette skoleår kan forældre mere detaljeret følge med i deres børns skolegang ved hjælp af et nyt registreringsværktøj kaldet Momo.
  • Lærerformand efterlyser dog fælles regler for, hvordan værktøjet skal bruges.

Faaborg-Midtfyn: Et nyt it-system på de faaborg-midtfynske skoler giver for tiden anledning til en del forvirring blandt lærerne. Fra dette skoleår skal lærerne nemlig registrere deres undervisning og elevernes faglige udvikling i langt højere grad end tidligere - i it-systemet Momo.

- Der mangler helt klart en tydelig linje, så den enkelte lærer ved, hvad der er tilstrækkeligt, så man ikke sidder og knokler unødigt, siger Vivian Edelborg, der er fællestillidsmand for lærerne i Faaborg-Midtfyn.

I det nye it-system, Momo, kan forældre blandt andet kan holde sig opdaterede på, hvad barnets lærer har planlagt af undervisningsforløb, om barnet skal have gymnastiktøj med, og hvordan barnet klarer sig i de enkelte fag.

Det er lærerne, der står for at opdatere Momo, og ifølge Vivian Edelborg mangler lærerne fælles retningslinjer for, hvor meget tid de skal bruge på det. Indtil videre er det nemlig op til hver enkelt skole at beslutte, hvordan den vil bruge det nye system.

- Vi sidder med hver sin historie på de forskellige skoler, og det giver forvirring, når man gør det forskelligt. Nogle skriver meget detaljeret og andre kun overskrifter, når de skal beskrive et undervisningsforløb. Der mangler helt klart en tydelig linje, så den enkelte lærer ved, hvad der er tilstrækkeligt.

- Skal det være overskrifter, eller skal det være helt ned i detaljen for hver enkelt lektion? Der vil være mange lærere, der er så ansvarsfulde, at de vil lave en meget detaljeret beskrivelse, og det bliver en kæmpe opgave, for det tager tid at lægge ind, siger Vivian Edelborg.

I 2014 besluttede regeringen og Kommunernes Landsforening, at folkeskolerne skal være mere digitale, og de pålagde derfor kommunerne at vælge en såkaldt digital læringsplatform inden udgangen af 2017. I Faaborg-Midtfyn faldt valget på Momo.

Michael Gravesen, der er øverste chef hos Opvækst og Læring i kommunen, kan godt se fordele i, i et vist omfang, at udstikke nogle retningslinjer for, hvordan skolerne skal bruge Momo, som lærernes fællestillidsmand efterlyser.

- Jeg tænker, vi kan blive bedre til at øve os i at lave nogle fælles tilgange, men det skal også være med hensyn til lokale forhold på skolerne, siger Michael Gravesen.

Det er dog hans fornemmelse, at skolerne generelt har taget godt imod det nye værktøj.

- Faaborg-Midtfyn er i det hele taget godt med digitalt. Men som på alle andre arbejdspladser er der nogen, der har nemmere ved det end andre. Men det ændrer ikke på, at alle skal med, og det er mit indtryk, at det går den rigtige vej, siger Michael Gravesen.

Ifølge Vivian Edelborg er Momo da heller ikke noget, der generelt skaber hverken vrede eller søvnløse nætter blandt lærerne, blot et ønske om tydelige retningslinjer.

- Vi er jo et folkefærd, der er vant til nye tiltag af alle slags, og dem prøver vi det bedste, vi kan, at indordne os efter. Men det er klart, at når lærerne bliver bedt om at lave to undervisningsforløb, så er det en ekstra opgave, der skal findes tid til i en hverdag, der i forvejen er udfordret af, at der mangler sammenhæng mellem tid og opgaver, siger hun.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Lærer: - Vi er på vej til at registrere som i DDR

Lærer: - Vi er på vej til at registrere som i DDR

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere