Log ind

Kommunen skal forbedre sin kommunikation

  • Kommunen skal forbedre sin kommunikation
    Borgmester Christian Thygesen vil især forbedre intern kommunikation og uddannelse af mellemledere som konsekvens af rapporten fra Muusmann. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
  • Kommunen skal forbedre sin kommunikation
    Borgmester Christian Thygesen vil især forbedre intern kommunikation og uddannelse af mellemledere som konsekvens af rapporten fra Muusmann. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Stor interviewundersøgelse i Faaborg-Midtfyn Kommune sætter ord på uroen blandt de ansatte i organisationen - men den er ikke værre, end man kunne forvente, konkluderer konsulentfirma.

Faaborg-Midtfyn: Der er og har været uro i Faaborg-Midtfyn Kommune. Men ikke mere uro, end man kan forvente i en organisation, der er i gang med at gennemføre så store forandringer.

Sådan konkluderer borgmester Christian Thygesen (V) på baggrund af en spritny undersøgelse af kommunens trivsel, der netop er blevet fremlagt.

Det er konsulentfirmaet Muusmann, der på baggrund af interviews med næsten 200 ansatte har draget en række konklusioner om arbejdsmiljøet blandt 3500 ansatte i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Vi er i gang med store omlægninger, og det har givet anledning til noget uro rundt om i organisationen. Det er ikke alle 3500 ansatte, der nødvendigvis er lige tilfredse med de forandringer, de udsættes for.

Borgmester Christian Thygesen

Hovedkonklusionen er, at uroen ikke har et foruroligende stort omfang: "Uroen rækken ikke ud over, hvad man må forvente i den konkrete kontekst i Faaborg-Midtfyn Kommune, som er i gang med at gennemføre store strukturelle forandringer i organisationen", skriver Muusmann.

Men der er dog plads til forbedringer, konkluderer Muusmann. Kommunen kan især med fordel forbedre sin interne kommunikation, øge brugen af en anerkendende ledelsesstil samt skabe klarere relationer og roller i en organisation, der er under så stor forandring.

Undersøgelsen er en direkte udløber af den temadiskussion, som kommunalbestyrelsen tog den 26. juni, med kommunens trivsel i fokus.

Temadiskussionen skete på baggrund af, at der var meldinger om en del uro rundt om i organisationen.

Rapporten blev bestilt for at afdække, hvor der var uro, hvor stort omfanget var, og hvad der kunne gøres ved det.

Borgmester Christian Thygensen noterer sig især, at rapporten konkluderer, at uroen ikke er og ikke har været værre end forventeligt:

- Vi er i gang med store omlægninger, og det har givet anledning til noget uro rundt om i organisationen. Det er ikke alle 3500 ansatte, der nødvendigvis er lige tilfredse med de forandringer, de udsættes for. Men for mig er den væsentligste konklusion, at uroen ikke er større, end man kunne forvente, og jeg hæfter mig også ved, at Muusmann vurderer, at vi har et konstruktivt grundlag for fremtidigt samarbejde, siger han.

Godt rapporten blev lavet

Fra medarbejderside er der også tilfredshed med, at rapporten nu eksisterer, siger næstformand i kommunens hovedudvalg, Vivian Edelborg.

- Som medarbejdere har vi været rigtig glade for det, der bliver spurgt om i disse interviews, og det, der er kommet med i rapporten, er også noget, der afspejler, hvad der er blevet sagt. Uroen, som undersøgelsen afspejler, har været forskellig i de enkelte områder, og på nogle områder mere mærkbar end andre. Det er rart, at det nu er kommet frem, så vi har det med i det videre arbejde med de her forandringer, siger hun.

Hun hæfter sig også ved, at rapporten påpeger, at der har manglet nogle kommunikationsled.  

- Der har været nogle ting, vi skulle have været mere opmærksomme på og måske skulle have gjort anderledes. Men det er alt sammen kommet med i rapporten. Vi vil jo gerne være en del af den udvikling, der foregår. Vi vil gerne være med om bord i forandringens hellige navn, men det er vigtigt, at vi bliver involveret og inddraget i det nødvendige omfang, siger hun.

Med henblik på kommunikation har Muusmann i øvrigt følgende gode råd til kommunen: Skab et bredere ejerskab til kommunikationen, gå i dialog med medarbejderne om en informationsstrategi, gentænk den strategiske kommunikation om forandringerne, styrk den tværgående strategiske kommunikationsenhed og skab et beredskab, der sikrer hurtig og konkret information.

Noget af det er kommunen allerede i fuld gang med at implementere, forklarer kommunaldirektør Helene Bækmark.

- Vi har netop ansat to ekstra kommunikationsfolk alene for at styrke den interne kommunikation, siger hun.

Christian Thygesen: - Vi kan godt kommunikere stærkere, og vi har afsat midler til at opgradere uddannelsen af mellemledere, så vi styrker ledelseskompetencer med henblik på at sikre, at kommunikationen når helt ud i de yderste led af organisationen, siger han.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist på lokalredaktionen i Faaborg med særligt fokus på børne- og undervisningsområdet, samt hvad der rør sig i det lokale erhvervsliv.

Mere om emnet

Se alle
2
Lokaldebat: Kejserens nye klæder version 2

Lokaldebat: Kejserens nye klæder version 2

17
Thule fratræder: Gyldent håndtryk til 1,8 mio. kr.

Thule fratræder: Gyldent håndtryk til 1,8 mio. kr.

8
Efter mulig læk: Politiet tjekker politikeres e-mails og telefoner

Efter mulig læk: Politiet tjekker politikeres e-mails og telefoner

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere