Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Kineserne skal lære at sige "Mifa"

Kineserne skal
lære at sige
"Mifa"

Artiklen er hentet i arkivet

Midtfyns Bryghus skal bruge 2016 på at få en endnu større fod ind på det kinesiske ølmarked.

Duften er slående, allerede når man træder ind i den grå hal i Årslevs industrikvarter. Den sødlige duft minder om nybagt rugbrød, men det er malten, der syder i de store bryggekar.

Brygger Tim Rose, der er importeret fra USA, tager prøver af den varme maltsovs, måler sukkerindholdet i det, der senere bliver til øl og noterer tallet på et stykke papir. Han skyller målebægeret, tager en ny prøve og noterer igen på papiret.

Midtfyns Bryghus brygger øl en til halvanden dag om ugen, og to dage bliver brugt til at tappe øllet i flasker og sætte etiketter på. Resten af tiden står maskinerne stille.

- Vi kunne tappe 15.000 liter øl om dagen, hvis vi havde kunderne til det, siger den amerikanskfødte bryghusejer Eddie Szweda, der startede Midtfyns Bryghus i 2004 i en tidligere slagterbutik i Brobyværk. I 2013 flyttede bryghuset til Årslev.

Det er ikke Eddie Szwedas hensigt at lave én øl, alle kan lide, men i stedet have så stort et sortiment, at alle kan finde en, de kan lide.

Han anbefaler også, at man drikker øllen, som man ville drikke vin.

- Vi konkurrerer mere med vinproducenterne end med andre bryggerier, siger bryghusejeren.

Fordelen ved øl er samtidig, at den er mere folkelig end vin, synes han.

- Øl er for alle, og det passer bedre til den danske madkultur. Smagsnuancerne i vin kan være svære at forstå, men det er de ikke i øl. Folk kan godt smage det, hvis man siger, den smager af mørk chokolade, forklarer dansk-amerikaneren, der holder mellem 130 og 170 ølsmagninger om året og oplever, at der på rekordtid er sket en såkaldt ølrevolution i Danmark.

Det samme er ved at ske i Kina. 2015 var året, hvor Midtfyns Bryghus fik hul igennem til det kinesiske ølmarked, og den kinesiske middelklasse har taget Eddie Szwedas øl til sig - især hans chiliøl.

- Den passer godt til deres krydrede køkken, siger Eddie Szweda, der også har sendt juleøl af sted til Kina.

Midtfyns Bryghus' andel på det kinesiske marked er dog endnu kun en dråbe i havet. I 2015 blev der sendt 40.000 midtfynske øl til Kina, og i 2016 er det 60-75.000 flasker, der skal fragtes østpå.

Eddie Szweda har besøgt Kina flere gange sidste år, senest i november, og målet er to-tre rejser om året fremover, så endnu flere kinesere kan lære at sige "Mifa", som er det kinesiske navn for Midtfyn Bryghus.

- Et lille bryghus på Midtfyn, tænk at vi kan være med på det kinesiske marked, siger Eddie Szweda, der beskriver kineserne som interesserede kunder, der går op i kvalitetsøl.

Mere om emnet

Se alle
Bryghus runder smagning for 25.000

Bryghus runder smagning for 25.000

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70