Log ind

Fynsk genbrugsvirksomhed: Sådan skaffes brugte bildæk af vejen

  • Fynsk genbrugsvirksomhed: Sådan skaffes brugte bildæk af vejen
    1 / 4
    Produktchef Jan Kjær har i sine 27 år ikke oplevet et eneste defekt anlæg til destruktion af bildæk hos Eldan Recyclilng i Faaborg. Foto: Rune Heidtmann
  • Fynsk genbrugsvirksomhed: Sådan skaffes brugte bildæk af vejen
    2 / 4
    Bag ved produktchef ved Eldan Recycling, Jan Kjær, ser man en af virksomhedens shredderanlæg. Anlægget er meget simpelt, du smider et brugt bildæk ned i anlægget, og det bliver kvast, skårt i stykker og ud kommer granulat, sorteret efter materialer.
  • Fynsk genbrugsvirksomhed: Sådan skaffes brugte bildæk af vejen
    3 / 4
    Sådan set elektriske aparater ud, når de er shreddet. Nu skal det sorteres og sælges.
  • Fynsk genbrugsvirksomhed: Sådan skaffes brugte bildæk af vejen
    4 / 4
    Bjerg af brugte bildæk i en mexicansk by. De kan selvantænde, og så tager det meget lang tid at slukke branden. Foto: REUTERS/Jose Luis Gonzalez

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Eldan Recycling i Faaborg har specialiseret sig i at fremstille anlæg til destruktion af bildæk.

- Du tror det er løgn, når du ser det. Bjerge af millioner af bruge bildæk. Det er bjerge, der bare bliver ved så langt, som du kan se. Sådan deponerer de fleste lande i verden deres brugte dæk. Det problem prøver vi at afhjælpe.

Sådan siger Jan Kjær, der er produktchef hos Faaborg-virksomheden Eldan Recycling A/S. Han viser et billede af et enormt bjerg af bildæk, der er gået ild i.

- Det værste er, at de her bildæk ligger og bliver varme i solen, og så selvantænder de. Sådan en brand kan vare i årevis. Det er ikke muligt at kontrollere det, siger han.

Men virksomheden, der ejes af den svenske koncern Sorb Industri AB, sidder på løsningen til verdens problemer med brugte bildæk, mener han. Virksomheden producerer shredder-anlæg, der omdanner blandt andet brugte bildæk til gummigranulat. Og det er faktisk en ret kompliceret opgave, der kræver store industrianlæg.

Et bildæk består nemlig både af vulkaniseret gummi, metal og stof. Og hvis man skal kunne genbruge materialerne, skal de sorteres. Men den opgave har Eldan Recycling løst, og har i 30 år hvert på sendt fire til fem anlæg til destruktion af bildæk ud i verden. Sammen med selskabets andre aktiviteter kastede det sidste år et overskud på cirka 10,6 milioner kroner af sig.

Meget simpelt anlæg

Det specielle ved virksomhedens shredder-anlæg er, at de bliver produceret efter principperne i det moderne begreb "cirkulær økonomi". Anlægget er nemlig designet så simpelt, at en mand i et afrikansk land uden videre kan reparere på det.

Hver eneste lille del i maskinen kan købes hjem som reservedel. Og det spiller direkte ind i den cirkulære økonomi, som opfordrer producenter til at designe produkter, der er hyper-genanvendelige, og som kan repareres. Men Eldan-Recycling har nu ikke designet deres anlæg sådan,for at være ekstra grønne. De gør det, fordi det giver økonomisk mening:

- Vi har 30 års erfaringer med disse typer anlæg. Og kunderne har simpelthen efterspurgt simple anlæg, der var nemme at reparere og nemme at få reservedele hjem til. Derfor har vi gjort det. At vi så er grønne samtidig, det er en fantastisk del af vores arbejde.

- Vores anlæg er vitterligt langtidsholdbare netop af den grund. Jeg har været her i 27 år. Og jeg har ikke hørt om ét eneste anlæg, som er blevet skrottet.

Genbrug og afbrænding

Når et bildæk har været igennem shredderanlægget, kommer gummi, metal og stof ud sorteret og granuleret. Metallet bliver støbt om. Og gummiet bliver enten brændt af i kraftværker eller brugt til for eksempel underlag til legepladser og dæk til trillebør og andre former for dæk.

- Granulatet bliver brugt til normalt genbrug og er ikke cirkulær økonomi. Men det sjove er, at vores kunder har en forretningsmodel i at gøre noget ved problemet med de brugte bildæk. I stedet for at deponere dem, kan man bruge dem fornuftigt, og man kan tjene på at gøre det, forklarer Jan Kjær.

  • Byline

    Af:

    Jeg er uddannet journalist med praktikperiode på Fyens Stiftstidende i 2013-2014. Siden da har jeg kort været reporter på Fyns Amts Avis, og nu skriver jeg for Erhvervsavisen Fyn og Ugeavisen Odense.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere