Log ind

Vognmand: - 15.000 kroner til chauffør er en god løn

  • Vognmand: - 15.000 kroner til chauffør er en god løn
    Vognmandsfirmaet Hans Juel Jensen har som så mange andre været hårdt ramt af krisen. Skuden er dog blevet rettet op - blandt andet takket være ansættelsen af østeuopæisk arbejdskraft. På billedet ses Morten Juel Jensen, som driver firmaet sammen med søsteren Helle Juel Jensen.
  • Vognmand: - 15.000 kroner til chauffør er en god løn
    Vognmandsfirmaet Hans Juel Jensen har som så mange andre været hårdt ramt af krisen. Skuden er dog blevet rettet op - blandt andet takket være ansættelsen af østeuopæisk arbejdskraft. På billedet ses Morten Juel Jensen, som driver firmaet sammen med søsteren Helle Juel Jensen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Danske eksportchauffører er for dyre

Annonce

- En dansk eksportchauffør koster i løn og sociale udgifter vognmanden 55.000 kroner om måneden, fortæller Morten Juel Jensen, der sammen med søsteren Helle Juel Jensen overtog ledelsen i vognmandsfirmaet Hans Juel Jensen for tre år siden.

- Vi kan få en rumænsk chauffør til 15.000-17.000 kroner om måneden, siger Morten Juel Jensen.

På grund af godsloven må den rumænske chauffør ikke køre på de danske veje - eller rettere så skal han aflønnes efter en dansk kollektiv overenskomst.

- En dansk chauffør kører så traileren til for eksempel Hamborg, hvorefter en rumænsk chauffør kører traileren til bestemmelsesstedet, siger Morten Juel Jensen.

Han afviser, at der er tale om social dumping.

- Chaufføren betaler stort set ikke skat, og så er forskellen ikke så stor sammenlignet med, hvad en dansk chauffør får, siger Morten Juel Jensen.

Han gør også opmærksom på, at en løn på 15.000-17.000 kroner efter rumænske forhold er god.

Morten og Helle Juel Jensen finder, at lønkonkurrence er en naturlig del af vores medlemskab af EU.

Hvis Hans Juel Jensen insisterede på, at alle eksportchauffører skulle lønnes efter danske standarder ville ordrerne udeblive, ved de.

- Skal vi bare overlade eksporttransportområdet til syd- og øst-europæiske vognmænd, spørger Helle Juel Jensen.

I dagens udgave af Fyens Stiftstidende og på mitfyn.dk kan man læse 3F's opfattelse af problematikken, og man kan også læse om vogmandsfirmaet Hans Juel Jensens vej gennem finanskrisen.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Transport - med det hele

Transport - med det hele

- Løndumping ødelægger os

- Løndumping ødelægger os

Corydon om mulig løndumping: SAS skal give forklaring

Corydon om mulig løndumping: SAS skal give forklaring

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere